Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Kunde inte låta bli…

… jag blev så nyfiken. Så jag tänkte efter. Kunde den tänkas ligga någonstans i närheten och lura? Gick ner en trappa och där fanns den! Atlas Litterära Tillägg! Den fick genast följa med mig hem. Ska tillbaka på måndag igen, så att den inte saknas alltför länge.

Så nu har jag läst och uppskattat. Lärt mig och inte förstått. Haft mycket nöje.

Mest nöje fann jag i artikeln om relationen mellan författaren Carver och hans förläggare Lish, där man i efterhand förstått att den minimalistiska stil som gjorde Carver berömd till stor del var hans förläggares verk. Eftersom jag måste erkänna att jag inte är så insatt i hur författare-förläggare arbetar tillsammans så var detta exempel mycket intressant, även om jag inser att det nog knappast är ett typsikt samarbete. Det visar också de två kommentarerna som följer på artikeln, där en författare och en redaktör kommenterar dels fallet Carver-Lish, dels formerna för samarbete generellt. Väldigt väldigt lärorikt.

Jag tyckte också mycket om diskussionen mellan Anne Swärd och Peter Kihlgård om skrivande. Jag fick ut mycket av det trots att jag inte läst något alls av Anne och bara Strandmannen av Peter. En rolig sak som slog mig vid läsningen av deras samtal var att de touchar den diskussion som pågick på bokhora.se för inte så länge sedan. En diskussion som handlade om likriktningen av debutanters språk och vad det kunde tänkas bero på att det så uppenbart finns en debutantprosa just nu. Frågan om det kunde tänkas vara skrivarkursernas ”fel” kom upp och dementerades. Men Peter Kihlgård säger:

Novellister i din generation till exempel, har inte de varit väldigt Carver-inspirerade? Och många av dem kommer från författarskolor där man har upphöjt det här till en mycket positiv norm att skriva som Carver.

Det var väl på pricken det som diskuterades på bokhora?

Jag blir också mycket sugen på att läsa allt som de skriver och pratar om i ALT. Ses särskilt fram emot översättningen av Jonathan Littells Les bienveillantes som kommer på Brombergs till hösten. Inte helt hundra på att jag kommer att läsa den, men jag är spänd på mottagandet.

På det hela taget ett mycket gott tillägg från Atlas. Väntar redan på nästa nummer.

maj 31, 2008 - Posted by | Övrigt inlägg

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

