Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

This charming man av Marian Keyes

 

Sällan har jag sett fram emot en läsning så mycket som jag såg fram emot This charming man av Marian Keyes. Jag längtade ett helt halvår i förväg och sen kom den.

Och jag vet inte vad som hände. För höga förväntningar är aldrig bra men jag tror inte att det bara var det. Jag hade helt enkelt svårt att komma in i läsflytet. Den låg inte och lockade på mig när jag inte läste, utan jag klarade mig helt enkelt lika bra utan att läsa vidare och få veta hur det går. Det är väldigt ovanligt i relationen mellan Keyes och mig. Mycket ovanligt. Desto konstigare egentligen att jag tycker att den är rätt bra, när jag väl kom mig för att läsa vill säga.

Berättelsen handlar om fyra olika kvinnor och deras reaktioner och hur deras liv förändras när de får veta att Paddy de Courcy ska gifta sig. Paddy är en politisk stjärna på uppåtgående och mycket framgångsrik hos kvinnorna. Det har länge spekulerats kring vem som skulle fånga en sån guldklimp till karl.

De fyra kvinnorna är rätt olika men har alla en stark koppling till Paddy. Lola Daly tror sig vara hans flickvän ända tills hon får veta att han ska gifta sig, men inte med henne. Grace Gildee är journalist och får veta om Paddys förlovning på jobbet. Marnie är Graces syster och hade en flerårig stormig relation med Paddy när hon var ung. Alicia slutligen är Paddys fästmö som får veta genom ett pressmeddelande att hon tydligen ska gifta sig.

För att särskilja de fyra kvinnorna använders sig Keyes av olika typsnitt och olika språk. Särskilt Lolas språk är väldigt signifikant, medan de andra är mer lika varandra. Det är lite synd tycker jag, det hade kunnat utvecklats och blivit en utmaning för Keyes som författare och även känts mer fullföljt. Nu är Lola speciell och de andra lika. Som om ambitionen var hög men att förmågan inte räckte riktigt ända fram. Däremot så gillar jag idén, både med typsnitt och språk.

Och jag gillar faktiskt boken som helhet, men jag tror också att Keyes nu står lite vid ett vägskäl. Hon börjar komma in på, och inte väja för, tyngre ämnen som blir svårförenliga med den lättsamma självironi som hennes fiktiva personer tidigare kännetecknats av. Nu blir det tungt och bra, men inte särskilt roligt även om hon försöker. Och då är frågan vart hon vill gå. För snart skriver hon inte lättillgänglig chicklit längre utan något mer allvarligt.

Och jag undrar om det inte var det som bitvis gjorde det motigt för mig att komma vidare i boken. Jag drog mig ibland för att fortsätta läsa för jag visste att vi snart skulle byta person, och då skulle det bli smärtsamt igen. Men samtidigt skulle det ju inte bli så smärtsamt om det inte var bra! Jag tycker så här i efterhand om den och förstår inte varför jag inte läste fortare och mer. För det vet jag att den vinner på.

Så läs den absolut. Men var beredd och ge inte upp. Läs vidare och låt ingen annan bok komma mellan dig och Keyes förrän sista sidan är slukad. Då blir det nog bäst.

676 sidor
Utgivningsår: 2008

maj 29, 2008 - Posted by | Betyg 3, Chicklit, Vanlig roman |

3 kommentarer »

  1. Åh ja, Marian gillar vi. Fast jag har inte läst ”This charming man” än.

    Ville egentligen bara säga hej typ och jag gillar din blogg.

    Kommentar av Emm | maj 30, 2008 | Svara

  2. vad ger du för betyg då?!=)

    Kommentar av anneli | oktober 9, 2009 | Svara

  3. Tre fick den! Hoppas mer på nästa som kommer nu i oktober.

    Kommentar av loveina | oktober 9, 2009 | Svara


Kommentera

