Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Simtag av Jessika Berglund


Alldeles strax kommer läsecirkeln hit och ska diskutera just Simtag av Jessika Berglund. Känner ibland att diskuterandet villar bort det jag tänkte från början så jag tänkte skynda mig och skriva ner mina intryck av boken innan diskuterandet tar fart. Diskuterandet får mig förvisso ofta att komma på andra saker i boken som jag tycker om eller inte tycker om, men det gör mig också lite förvirrad.

Om jag ska göra en klassificering av Simtag så hamnar den i gruppen litterära unga författare som sätter språket främst. Meningarna är korta, gärna repetetiva på ett sätt som jag gillar. Punkt sitter mitt i meningar, mellan ord som för att markera en paus i tänket, eller en betoning. Det är snyggt och i det här fallet gjort på ett sätt som passar mig och min läsning.

Berättelsen handlar om Anneli som efter år av undantryckta känslor förstår att hon egentligen alltid varit lite förtjust i sin barndomsbästis Cecilia. Nu slår kärleken ut i blom. Men Cecilia lever ju med man och barn, Ceclilia skulle ju aldrig se på Annelie på det viset som Anneli ser på Cecilia. Eller skulle hon?

Vad jag också tycker så mycket om med den här boken är att homosexualiteten inte är något problem, varken för Anneli, Cecilia eller för författaren. Annelis problem är att hon är förälskad i sin barndomsvän som är upptagen i en relation, och att Anneli inte vet om kärleken är besvarad. Att Anneli och Cecilia råkar vara kvinnor båda två är ovidkommande. Svårare än så är det inte. Och jag tror att den här typen av skildringar behövs, som normaliserar den homosexuella kärleken, inte problematiserar.

En smäcker, luftig bok, med mycket natur och årstider. Den får mig att tänka på bloggaren Ulvstrumpas sätt att umgås med naturen. Ett sätt som jag kan avundas lite där jag sitter på min kammare insvept i en filt med ännu en roman i näven.

167 sidor
Utgivningsår: 2008

september 11, 2008 - Posted by | Betyg 4, Experimentell, Vanlig roman |

6 kommentarer »

  1. Här kommer grinollen: Hon heter Anneli. Jag läser det med betoning på första stavelsen för att slippa undan otrevliga mellanstadiekonnotationer. Annelie eller Anne-Lie hade gjort en helt annan bok och min upplevelse av den hade inte varit min längre.

    Håller med om att det är bäst att skriva boktankana före träffen, sedan virvlas så mkt annat opp.

    Än en gång tusentackar jag för igår, så bra!

    Kommentar av ka | september 11, 2008 | Svara

  2. Ska genast in och justera Annelie till Anneli. Det duger ju inte annars.

    Kommentar av loveina | september 11, 2008 | Svara

  3. Vad kul att ni har läst Simtag och tyckte om den, jag läste den tidigare i höst och känner författaren. Fick kontakt med henne igen på sätt och vis tack vare boken.

    Kommentar av elin | september 11, 2008 | Svara

  4. Elin: hälsa Jessika och tacka för en fin bok.

    Kommentar av loveina | september 11, 2008 | Svara

  5. Det ska jag göra 🙂

    Kommentar av elin | september 12, 2008 | Svara

  6. HEJA, Loveina!

    Kommentar av ka | september 12, 2008 | Svara


Kommentera

