Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Lässemester

Jag trodde nog att veckan hemma i Järvsö skulle bli en riktig läsvecka. Jag hade redan påbörjat I döden dina män av Niklas Ekdal (som kommer i september och som jag alltså inte recenserar förrän dess) och bunkrade dessutom med

  • Traveller av John Twelwe Hawkes som stått ett tag i bokhyllan om som Blom precis läst och säger är som Twilight om man ser till hur fångad man blir. Perfekt semesterläsning sa hon.
  • The colour of magic av Terry Pratchett som även den var påbörjad sedan tidigare.
  • Ingen i världen av Hisham Matar. Den stod liksom i vägen och fick följa med av bara farten.
  • Pappersmanus på Hungerspelen av Suzanne Collins som Malin på Boca tyckte var bra.

Fem böcker fick alltså följa med. Inte helt orimligt med tanke på tidigare läsfart i kombination med semester.

Så blev det alltså inte. Lässemester blev inte semester med en massa läsning, utan snarare semester från läsning, om man ser till hur mycket jag läst.

Jag läste ut Niklas Ekdal. Säger inget mer om det förrän i september. Inte ett ord över mina läppar.

Jag och bonussyster L läste några kapitel ur Hungerspelen högt för varandra. Ett mögligt storasysterknep från min sida för att få L att läsa den. Det hade väl lyckats om vi bara fortsatt läsa tillsammans. Men nu kom det mycket annat emellan. Nu får jag fortsätta själv, vilket förvisso går lite snabbare.

Sedan dess har jag fortsatt försöka komma vidare i Terry. Jag tycker att det är kul, men jag tror att om jag läste den på svenska skulle jag klämma den på en dag och tycka att den var skitkul. Nu läser jag långsamt och om. Backar ideligen och läser igen och igen. Då kommer man inte så mycket framåt. Men jag kämpar.

Semestern är ju faktiskt inte slut för min del. Två veckor kvar varav en i Grekland. Kanske kan resten av semestern bli dagar med läsning. Nu kanske en stund i soffan och en dust med Terry igen. Någon gång måste jag ju bli klar.

augusti 3, 2008 - Posted by | Boksnack

1 kommentar »

  1. Hej! Hungerspelen är en grymt bra bok! Fantastiskt medryckande. Läs klart den för sjutton! (Om du inte redan gjort det) 🙂

    Kommentar av Anna | september 29, 2008 | Svara


Kommentera

