Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

A letter of Mary av Laurie R King


Laurie R. King tillhör det absoluta toppskiktet av mina favoritförfattare, om inte till och med position ett. Nu äntligen har jag kommit mig för med att läsa henne igen, jag tycker nämligen så mycket om Laurie att jag ständigt vill spara på hennes böcker för att veta att jag har en fin läsupplevelse framför mig. Men jag inser att det finns gränser. Till exempel när jag har fler böcker olästa av min favoritförfattaren än jag har lästa. Då är det dags att inte bara sukta och samla utan också att läsa.

A letter of Mary är den tredje boken om Mary Russel och Sherlock Holmes. En dag får de besök av en ytligt bekant, en kvinna de lärde känna i Palestina. Nu vill hon besöka dem och överlämna en gåva, som visar sig bestå av en vackert snidad italiensk ask och ett manuskript i form av en papyrusrulle. Kvinnan som är amatörforskare och arkeolog har visat manuskriptet för erkända experter och mötts av både förakt och skeptiska ”Det är inte möjligt”.

Nu vill hon lämna manuskriptet i Mary Russels vård. Hon må göra vad hon vill med det, bara hon tar hand om det. Mary läser texten som är på antik grekiska med armeniska inslag och gör en snabb översättning. Det är från någon som kallar sig Mariam och som säger sig vara en av Jesu apostlar. Brevet är till hennes syster i Magdala.

Kvinnan lämnar asken med manuskriptet och reser till London. Två dagar senare nås Russell och Sherlock av nyheten att kvinnan omkommit i en tragisk bilolycka. Men inte kan de lämna det därmed? Kan det verkligen ha varit en olycka, eller var det någon som önskade henne död?

Nu kanske det här låter som en dålig kopia av Da vinci koden. Det är det absolut inte. För det första kom A letter of Mary långt innan Da vinci koden. För det andra är A letter of Mary något helt annat och så mycket bättre.

En stor del av detta ”annat” och ”bättre” står språket för. Även om engelska inte är mitt modersmål och jag vanligtvis brukar tycka att jag sällan uppfattar litterära nyanser och språklig kvalitet så känns Kings språk klurigt, finurligt och mustigt. Hon är inte enkel, men samtidigt inte komplicerad. Hon tar liksom enkelheten ett snäpp upp, till en nivå som fortfarande är enkel, men med finess.

Den andra delen av konceptet är just Russell och Sherlock. Precis som de två tidigare böckerna i serien får A letter of Mary mig att känna att jag vet något om Sherlock som andra inte vet, andra som inte läst King. Och det tycker jag är intressant och imponerande, hur hon lyckas med att få en så uttjatad litterär gestalt att bli levande igen och trovärdig.

Jag tycker mycket om dessa böcker om Russell och Holmes. Så även om denna. Kanske lämnar intrigen något att önska men ärligt talat så är det inte hela världen, för resten är fantastiskt.

325 sidor
Serie: Russell 3

juli 9, 2008 - Posted by | Betyg 4, Deckare |

5 kommentarer »

  1. Vilken jättebra och användbar blogg du har! Hit kommer jag tillbaks :-))

    http://www.sofiapalm.wordpress.com

    Kommentar av Fia | juli 10, 2008 | Svara

  2. Vad roligt att du tycker det! Tack!

    Ska ta fram en ny design på sidan också, men jag vill ha tre kolumner och detta är den design som passar bäst det jag vill göra. Men det ska nog bli ändring på utseendet vad det lider också.

    Kommentar av loveina | juli 10, 2008 | Svara

  3. Nu är jag jättesugen på att läsa om Mary och Sherlock igen… Jag blev ju smått intill lite kär i dem båda när jag läste Drottningfällan och Monstruösa…

    Kommentar av Ika | juli 13, 2008 | Svara

  4. Finns i ett bibliotek hos en nära vän. 🙂

    Kommentar av loveina | juli 13, 2008 | Svara

  5. Ja men härligt att du kommer dig för att läsa Mary igen. Jag funderar på att läsa om alla snart. Och då ska man ha i åtanke att jag generellt aldrig läser om böcker.

    Kommentar av Kristin | juli 18, 2008 | Svara


Kommentera

