Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Grå själar av Philippe Claudel

Det är lustigt egentligen hur få böcker som motsvarar de förväntningar man ställer på dem. Kanske inte lika sällan vad gäller kvalitet, men kanske desto mer sällan när det kommer till stil, känsla och stämning i boken. Grå själar av Philippe Claudel är nog en av de få böcker som motsvarat mina förväntningar väl.

Vad jag förväntade mig och fick var en långsam och snårig berättelse, känslan lite dyig och grå, personerna från en annan tid. Inte någon klassisk deckare precis, men inte heller någon vanlig roman. Men innan jag säger så mycket mer ska jag berätta om handlingen.

Det är 1937 och en landsortspolis ser tillbaka på 1917 och det som hände då. Första världskriget var i full blom och fronten låg bara någon kilometer från den ort där han bor och arbetar. De märker egentligen inte så mycket av kriget, förutom att vägarna ibland ockuperas av framdragande trupper, och att samma soldater sedan kommer tillbaka i mindre gott skick än när de skickades ut.

Men plötsligt händer något som berör den lilla orten så mycket mer. Krögarens 9-åriga dotter, med en uppenbar strålande skönhet framför sig, hittas död i vattnet i ån. Någon har uppenbarligen tagit livet av henne, men ortens domare och åklagare verkar föga intresserade av att ta reda på sanningen om hur det ligger till. Vittnen som träder fram hånas och nästan hotas till tystnad. Vår polis tiger och håller öronen öppna. Det finns saker som sägs men som ingen lyssnar till. Han lyssnar.

Jag tyckte om den. Kanske egentligen mest för att det var något annorlunda och för att det trots allt var en rätt mysig värld att kliva in i. Inte den vanliga. Och kanske beror det på att ingen av berättelsens två tider är nutid.

Däremot hade jag ibland svårt att hålla isär människorna. Jag tycker inte att det kan bero på att det är franska namn, för så ovan är jag inte vid franska. Kanske var det något i berättartekniken som brast lite.

Men på det hela tagen en god annorlunda liten bok som bryter mot mycket av det andra som finns att tillgå. Och den finns i pocket. Perfekt!

222 sidor
Utgivningsår original: 2003
Originaltitel: Les âmes grises
Översättning: Lisa Andersson Lindberg

juli 5, 2008 - Posted by | Betyg 3, Deckare, Vanlig roman |

6 kommentarer »

  1. Åh, det låter ju onekligen väldigt spännande! måste bara fråga: som totalt anti-deckare, kommer jag gilla den tror du? 🙂

    Kommentar av Jessica | juli 6, 2008 | Svara

  2. Jessica: Jag tror absolut att du skulle kunna gilla Grå själar. Främst eftersom dödsfallet och det som rör sig därikring är så perifert i berättelsen. Det är långt ifrån någon klassisk deckare. Så långt ifrån att jag egentligen tvekar inför att använda det begreppet på den över huvudtaget. Så läs den absolut tycker jag! Det vore spännande att höra vad du tycker om den.

    Kommentar av loveina | juli 6, 2008 | Svara

  3. Vad roligt att Du tyckte om den. Själv älskar jag ”Grå själar”, tror att slutet i den är ett av de bästa jag vet! Allt ovan sagt av en radikal anti-deckare!

    Kommentar av La Bibliofille | juli 6, 2008 | Svara

  4. åh, vad kul. Lägger till den i adlibris-önskelistan på stört! har bokstopp under sommaren (och egentligen tills jag hittar ett jobb) men under hösten köper jag den absolut. Kommenterade tillbaka om De skamlösa i min blogg också. 🙂 åter till läsningen, ha en fin kväll!

    Kommentar av Jessica | juli 6, 2008 | Svara

  5. Den här boken hade jag inte hört talas om förrän jag såg en kvinna läsa den på bussen hem från Italien. Kanske man skulle försöka sig på att läsa den… ^^

    Kommentar av Snöfrid | juli 6, 2008 | Svara

  6. Hmmm…. Undrar om man vågar ge sig på på franska? Kanske kanske.

    Kommentar av Kristin | juli 18, 2008 | Svara


Kommentera

