Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Lanceheim! Kom till mamma!

Jag har inte bokbloggat så länge, även om det kanske kan se ut så. Därför var jag inte mottagare för den massiva marknadsföringskampanj som Albert Bonniers bedrev mot just bokbloggare för att få maximal spridning på sin pseudonymförfattade Amberville. Jag har i efterhand förstått att det kom disktrasor och purjolökar med posten. Och purjolöken förresten tror jag är inskriven i romanen bara av den anledningen att man vill kunna skicka purjolök till bloggare. Genomtänkt, uttänkt, smart?

Jag bloggade inte då, så jag fick varken disktrasa eller purjo. Kanske hade jag inte fått det ändå, vem vet. Vad jag fick var ett besök av en säljare, som sa att det här blir stort, det här är bra. Det här kan bli hur stort som helst. Tror man på det? Njae… Jag köpte in lite försiktigt och tog hem läsexemplaret till boksamlingen.

När jag väl plockade fram det hade stormen kring Tim Davys eller vem det nu är, nästan rasat över. Jag läste Amberville och var såld, inte så mycket pga haussningen utanför för att jag tyckte att det var en väldigt bra bok. Jag gillar vad mjukdjurslandet ger berättelsen för möjligheter, och det sätt som författaren använder sig av dessa.

I oktober kommer Lanceheim. Uppföljaren och tronarvingen hoppas jag. Även den i mjukdjursland och jag längtar, längtar, längtar redan nu.

Kom till mamma!

juli 2, 2008 - Posted by | Boksnack |

4 kommentarer »

  1. Jag tyckte också fantastiskt mycket om ”Amberville”, hur den genom något så ”enkelt” som att ha mjukdjur istället för människor som romanfigurer kan leka och vrida och vända på genrekonventionerna! Vad hade egentligen ”Amberville” varit utan mjukdjuren? Och purjolöken – leve den, det roligaste i hela boken!

    Ser fram emot ”Lanceheim” lika mycket som Du, men höll alldeles på att missa den, varför finns den inte med i Höstens Böckerkatalogen?!?

    Kommentar av La Bibliofille | juli 2, 2008 | Svara

  2. Nej just ja! Den var inte med i höstens böcker… Kanske beror det på att den ligger på Albert Bonniers sena höstlista.

    Kommentar av loveina | juli 3, 2008 | Svara

  3. Så måste det vara. Tack för att Du gjorde mig uppmärksam på den i vilket fall, nu känns hösten mindre mörk att vandra in i!

    Kommentar av La Bibliofille | juli 3, 2008 | Svara

  4. Jo visst var Amberville helt OK som bok, men så bra? Jag kanske läser uppföljaren, men inte helt säkert.

    Kommentar av Kristin | juli 18, 2008 | Svara


Kommentera

