Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Vita nätter av Ann Cleeves

Vernissage i en liten by på Shetlandsöarna. Den okända konstnärinnan ställer ut tillsammans med den erkända och kända. Det är oroväckande tomt på vernissaget. Var är alla vänner som skulle kommit? Så börjar plötsligt en man att gråta dramatiskt, han vet inte vem han är, förtvivlad. Sen är han borta.

Dagen efter hittas han hängande i ett båtskjul i närheten. Ingen vet vem han är och han har inga papper på sig. Dessutom uppdagas att en man iförd clownmundering stått i samhället och delat ut lappar om att vernissaget var inställt pga dödsfall i familjen. Vem kan vilja mörda en man som ingen vet vem är, och vem kan vilja förstöra ett vernissage?

Liksom i Svart som natten, Ann Cleeves första bok som utspelar sig på Shetlandsöarna, får vi följa polisen Perez som tillsammans med sina kollegor undersöker fallet. Och liksom i Svart som natten är det här en okej deckare. Intrigen är varken löjligt enkel, komplicerad eller otänkbar. Jag stör mig inte på språket samtidigt som det inte är direkt lysande heller.

Det är helt enkelt en lagom bra deckare. Inte därmed sagt att den är dålig, utan tillräckligt bra för semesterläsning, men inte tillräckligt bra för att jag ska längta efter nästa bok i serien, om jag ens tänker läsa något mer av henne. Inte för att det är så dåligt utan för att jag hoppas få lägga min tid på något bättre.

400 sidor
Utgivningsår: 2008
Originaltitel: White nights
Översättning: Jan Järnebrand
Serie: Perez bok 2

juni 26, 2008 - Posted by | Betyg 3, Deckare |

1 kommentar »

  1. Jag gillade svart som natten rätt skarpt. Kuriosa: jag lektörsläste faktiskt den åt förlaget i fråga, så det är ju lite kul. Men i alla fall, kul att bok två håller. Då får jag läsa den när tid finns…!

    Kommentar av Hieronymus | juni 28, 2008 | Svara


Kommentera

