Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Eremitkräftorna av Anne B Ragde

När jag läste Berlinerpopplarna som Anne B Ragde fick sitt genombrott i Sverige med, var jag lyrisk. En varm familjekrönika om hemligheter, kärlek och att livet inte alltid blir som man tänkt. Hur skulle hon kunna fortsätta undrade jag? När familjehemligheten var avslöjad, vad kunde då finnas att binda upp berättelsen och spänningen på?

Och nej – det blir inte detsamma. Om Berlinerpopplarna även hade drag av lätt mysterium som uppdagades så saknas det helt i Eremitkräftorna. Istället är det en mer vanlig relationsroman, även fast relationerna som behandlas är den mellan syskon, barn och föräldrar och inom en homosexuell relation. En rätt vanlig relationsroman alltså om man ska gå på ytan.

Men så enkelt är det inte heller. Det berör mig nämligen. Även om jag inte får samma kick som av Berlinerpopplarna så vill jag läsa vidare. Jag vill veta även om själva läsningen bitvis känns rätt seg. Ända tills jag tog tag i den och klämde resterande två tredjedelar på någon timme.

Jag tänker inte berätta så mycket om handlingen eftersom jag då riskerar att förstöra för den som ännu inte läst Berlinerpopplarna, men så mycket kan jag säga som att två olyckor sätter igång tankar och händelser av helt olika slag. En euforisk och en nästintill själadödande.

Sen blev jag förvånad. Slutet! Vilken cliffhanger! Tur att det inte dröjer länge innan nästa bok om släkten Neshov kommer, för nu vill jag läsa vidare direkt!

Vad jag egentligen tyckte? Absolut läsvärd. Men du måste ha läst Berlinerpopplarna innan du tar den här. Eller det är absolut att rekommendera i alla fall.

236 sidor
Utgivningsår: 2005
Originaltitel: Eremittkrepserne
Översättning: Margareta Järnebrand

juni 15, 2008 - Posted by | Betyg 3, Vanlig roman |

1 kommentar »

  1. Jag gillade boken, kanske för att jag var rädd för att bli besviken efter Berlinerpopplarna. Men vilka cliffhangers alltså! Lite fult gjort tycker jag 😉

    Kommentar av Magix | juni 16, 2008 | Svara


Kommentera

