Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Trendrapport Bryssel

Var in en liten sväng på en mindre bokhandel i ett köpcentra. Med mindre menar jag att lokalen var rätt liten och att de inte hade så mycket böcker där. Mest topplista och nyheter kändes det som, plus ett hörn med barnböcker och ett med fantasy.

Det första som slår mig som lite annorlunda är förkärleken för paket. Två eller tre böcker ihopbuntade med ett pris för alltihop. Böckerna har ett löst tema som deckare eller romantik, är av olika författare, någon kanske inbunden, en annan häftad. Ett paket med tre för ca 250 kronor. Hyfsat trevligt om man inte läser så mycket och behöver lite semesterlitteratur. Annars skulle jag väl säga att risken är stor att man har någon av böckerna redan, om man är en frekvent läsare.

Rätt hårt frontade var Stieg Larssons böcker och hjärtat dunkade stolt. Så här ser de ut i fransk tappning:

   

Såg även Twilight-böckerna av Stephenie Meyer och de har använt sig av samma fina omslag som den amerikanska originalutgåvan har. Titlarna lite annorlunda bara: Fascination (Twilight), Tentation (New moon) och Hésitation (Eclipse). Ett annat tema än de engelska originaltitlarna men mycket mycket bättre än de svenska titlarna tycker jag.

Sen såg jag att Mary Higgins Clarke tydligen har en dotter som också är författare. Carol heter hon och verkar skriva åt mysteriehållet hon med.

Sen ville jag egentligen spana mer, men ärligt talat – det fanns inte mer att spana på här.

Jo! Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones var frontad här också. Fast på franska då förstås. Skulle vilja kika in i en flamländsk bokhandel. Fnac lär visst ha både på franska, flamländska och engelska. Det kanske blir en tur in dit i morgon innan jag åker hem till Sverige igen.

juni 8, 2008 - Posted by | Övrigt inlägg

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

