Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Lonely planet av Elise Karlsson


Amanda är inte som andra. Amanda är lite blåst. Och blond med bröstförstoring. Så då gör hon sig lite extra blåst. Kanske är hon lite blåst på riktigt också.

Av någon anledning har Amanda bestämt sig för att åka ensam på charter. Men man kan ju inte åka ensam på charter så hon säger till pappa att hon åker med sin påhittade pojkvän Stig, till bästa vännen att hon åker med nån ny snubbe, till sin flickvän Eva som har en fru som heter Eva säger hon att hon åker med sin syster, systern tror att hon åker med en tjejkompis och Amandas ex Magda vet inte alls att hon åker.

När hon väl är där nere i värmen, söker hon sig, naivt och omdömeslöst till situationer där folk vill utnyttja hennes godtrogenhet och dumhet. Om det ska jag inte säga så mycket mer.

Däremot så känns det inte som på riktigt. Jag tror inte på Amanda. Det är som i Sex av Sara Villius. Jag väntar på att en annan person ska dyka upp och säga att ”det är jag som hittar på Amanda, för hon är liksom en pervers fantasi för mig”. Och kanske är Amanda en pervers fantasi för Elise, eller kanske till och med för Amanda själv.

Ja så är det nog. För det känns inte som på riktigt. Det är väldigt manierat liksom. Hela Amanda, det hon gör, det som händer och ända till språket. Pretto gjort pucko. Och poängen? En litterär utmaning kanske i att försöka visa Amandas livssmärtor när hon inte ens själv förstår att hon mår dåligt? I så fall går det fram. Men sen då?

Och språket sen. Meningar intelligent gjorda för att verka som en mindre smart människas språk. Men kanske med fel saker. Inte puckade ord, även om Amanda verkar ha, eller låtsas ha, stora brister i ordförrådet, utan snarare konstig meningsbyggnad som gör att jag rätt snart slutar läsa så noga. Det blir ju bara jobbigt att försöka förstå en syntax som är gjord för att vara fel. Så då bryr jag mig inte, och då försvinner ju hela poängen. Då hade hon kunnat skrivit mer normalt kan jag tycka.

Lite skojsig var den nog ändå. Men jag förstår inte riktigt vitsen. Inte Elise Karlssons debut men det känns som en prettodebbu, en redigt rejäl prettodebbu.

95 sidor
Utgivningsår: 2008

juni 3, 2008 - Posted by | Betyg 3, Vanlig roman |

2 kommentarer »

  1. Om du orkar: kan du inte skriva ner ett citat? Jag blir nyfiken på hur språket i boken funkar.

    Kommentar av Jessica på Sapere Aude | juni 4, 2008 | Svara

  2. Ska ta och leta reda på något passande när jag är tillbaka i stan igen. Tisdag eller onsdag nästa vecka. Sen hoppas jag att vi ses på onsdagen?

    Kommentar av loveina | juni 4, 2008 | Svara


Kommentera

