Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Girigt eller den nya bokbranschen?

Ni som följt min läsning vet att jag blev rätt så besviken på Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Tyckte helt enkelt inte att den höll måttet eller matchade det jag hört. En besvikelse helt enkelt.

Idag ramlade jag över en artikel av Lasse Winkler i Dagens Industri. Den handlar just om Zafón och hur han och hans agent agerar inför försäljningen av rättigheterna till hans nästa roman El Juego Del Angel, som släppts i Spanien och redan sålt otroliga mängder. Efter framgången med Vindens skugga insåg Zafón och agent att det fanns stålar att casha in på nästa bok.

Praxis i branschen är att det förlag som gett ut tidigare böcker har förstahandstjing på kommande romaner. Detta för att förlagen ska våga satsa på osäkra kort och bygga författarskap. Detta verkar Zafón hysa föga respekt för och lade istället ut romanen till budgivning, utan att det förlag som enligt praxis har förhandstjing fick veta att det pågick en budgivning. De andra inbjudna förlagen var ju däremot mycket medvetna om vad som pågick och fläskade därmed på. Inte sällan gick rättigheterna till nästa roman istället till ett konkurrerande förlag, istället för det förlag som introducerat Zafón på den nationella marknaden. Allt detta enligt Winklers artikel.

Branschen är sur. Eller åtminstone de förlag som hade Vindens skugga och nu förlorat nästa roman. Det kan jag verkligen förstå. Jag skulle också sura.

Zafón vill tjäna pengar. Och det kan jag också förstå. Hans agent säger att Zafón går dit där han får mest pengar. Det är marknadsekonomi och konkurrens det. Den nya världen.

Och kanske är den tiden över då författare var humanister som gick på känsla och förlade sin bok hos det förlag som kändes bäst, som bäst förstod honom/henne och som verkade vilja ta bäst hand om boken. Oavsett om det var hos det förlag som betalade mest, eller inte.

Kanske är vi i en brytningstid där den kommande generationen författare är som Camilla Läckberg, som är ytterst medial och medveten om hur mycket exponeringen av henne själv och hennes privatliv, antagligen gör för försäljningen av hennes böcker. Där författare som håller sig undan och behöver utrymme inte har någon plats. Den typen av författare som är författare just för att de inte är så sällskapliga av sig och trivs bäst i eget sällskap.

Åter till Zafón. Frågan är vad som händer sen när nästa roman kommer. Då vet man att det är full budgivning igen. Och jag undrar om förlagen har lust att haka på då. Eller om osäkerheten i långsiktigheten gör att man inte ids. Och som Lasse Winkler skriver: säkert hade Zafón tjänat mer pengar på att vara uppriktig med att det var en budgivning på gång. Då hade åtminstone ett mycket intresserat förlag till, varit med och höjt priset. Nu var de inte det.

För förlagets skull som nu fick rättigheterna till nästa roman, hoppas jag att det går bra.

Vad gäller Zafón så hoppas jag att den är riktigt usel så att ingen är intresserad av att köpa rättigheterna till den tredje. Eller kanske är jag onödigt sur? Ska en författare inte få vilja tjäna så mycket pengar som möjligt? Jo, det tycker jag. Men han hade kunnat vara öppen med budgivningen. Det är faktiskt hela haken.

Men eftersom jag inte gillade Vindens skugga så fortsätter jag att hoppas att nuvarande roman är riktigt dålig så att läsare och förlag tröttnar till nummer tre. Man ska vara snäll och ärlig. Annat gillas inte.

maj 27, 2008 - Posted by | Övrigt inlägg |

4 kommentarer »

  1. Nej men jag hoppas att hans beteende straffar sig i längden. Det förlag han har nu måste ju undra hur mycket det är värt att lägga på marknadsföring långsiktigt eftersom de vet att han förmodligen inte är kvar vid nästa roman? Och de flesta författare har svackor i sitt skrivande och då kanske det kommer en tid när inget förlag vill ge ut hans böcker, medans om han stannat på ett och samma förlag han kanske hade fått ut den.

    ELLER så är vi bara naiva och han lever lyckligt resten av sitt liv på sina marknadsekonomiska pengar.

    Kommentar av Kristin | maj 28, 2008 | Svara

  2. Åh, jag blev också jättebesviken på ”Vindens Skugga”. Den tog en evighet att läsa och jag var bara måttligt intresserad av intrigen. Synd, på en bra idé!

    Kommentar av Vitnos | maj 28, 2008 | Svara

  3. Va, jag trodde inte att det fanns någon annan än jag som inte gillade Vindens skugga! Tack, det är skönt att veta att jag inte är den enda…

    Kommentar av Zinfandella | maj 28, 2008 | Svara

  4. Jaha. Sura miner här. Eftersom smak och tycke varierar, kan jag bara konstatera att själv storlgillade jag Yvonne Blanks tolkning och rika översättning av Vindens Skugga. Reste just då i Barcelona, och kunde identifiera mig relativt bra med historien, som inte egentligen ligger långt bak i tiden.

    Vad gäller foul play tror jag att förlagen rullar in en förmögenhet i alla fall, varför skall man gnälla om upphovsmannen vill ha en rejälare utdelning? Att påstå att Vindens skugga är dålig fast den säljer bra kan nog tyckas raljerande och snobbigt. Är vi tyckare verkligen idioter? Flockdjur? Nä.

    Är förlagen sura? Nä. Dom ville ha en gratis cashcow, men det sprack. Gå vidare och hitta något annat.

    Är agenten girig. Ja. Sätt henne dit, men lämna författaren ifred. Han är en konstnär och upphovsman som förtjänar sina stålar och rikedom.

    Hoppas Zafóns följande bok går bra och att översättningen kommer från Yvonne Blank.

    Kommentar av Ekberg | augusti 11, 2008 | Svara


Kommentera

