Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Kärlekens arkitekt av Emilio Calderón

I kölvattnet efter den oförkänt uppskrivna Vindens skugga, kommer en hel drös romaner som sägs vara som den. Så även Kärlekens arkitekt. Men jag måste nog hålla med på tre punkter. För det första är författaren spansk, för det andra är huvudpersonen en olyckligt förälskad yngling, för det tredje är det något i språket och stilen som är densamma. Den viktigaste skillnaden återkommer jag däremot lite längre ner.

Handlingen utspelar sig i Italien under Spanska inbördeskriget och det efterföljande Andra världskriget. Huvudpersonen arkitektstudenten José Maria Hurtado befinner sig i Rom på stipendium när oroligheterna i hemlandet bryter ut och ett flertal spanska flyktingar kommer till Rom och tar sin tillflykt till Spanska akademien, där José Maria bor. Bland dessa finns den unga kvinnan Monste som han genast fattar tycke för.

En dag måste de avyttra något från akademien för att ha råd att handla mat och Montse som tillbringar mycket tid i biblioteket ombeds plocka fram några volymer hon tror kan vara lämpliga. Tillsammans med José Maria beger sig Montse till ett antikvariat. En av böckerna visar sig vara mycket värdefull och det är då som de för första gången kommer i kontakt med prins Junio Valerio Cima Vivarini.

Till José Marias förtret är det uppenbart att Montse snabbt förälskar sig i prinsen och att han tycks ha intresse för henne. Men snart blir de kontaktade av en organisation som vill att de ska spionera på prinsen. De påstår fruktansvärda saker om honom och Montse och José går med på arrangemanget. Men när José kommer till sitt första möte med sin kontakt, finner han honom mördad.

Det visar sig att boken de sålde till prinsen innehåller en av historiens få hänvisningar till en uråldrig karta som kallas Skaparens karta. Den sägs vara skapad av Gud själv och att den som får den i sin ägo kommer att i den se hur världen är uppbygd och därmed kunna skaffa sig kontroll över världen med hjälp av den. Något som självaste Hitler är mycket intresserad av.

Och där skulle det kunna bli otroligt och orealistiskt, men jag köper det hela, så till den milda grad att jag nästan går på snacket om Skaparens karta och vill kolla upp om det är sant. Det känns också som att jag lär mig något av romanen. Jag är pinsamt dåligt insatt i Spanska inbördeskriget, och även om jag kanske inte lärde mig så mycket här, så fick jag åtminstone lite mer inblick än jag haft tidigare. Jag tycker också att jag kan för lite om Italiens roll i andra världskriget och denna roman skildrar hur det var att leva i Rom under pågående världskrig. Intressant tycker jag, och lärorikt.

Dessutom är det en spännande spionroman med de inslag av kärlek, svek och dubbelspionage som självklart ska finnas. Men den var bra tycker jag, denna roman av Emilio Calderón. Långt bättre än Vindens skugga, och det är det som skiljer dem mest åt.
Jag rekommenderar absolut Kärlekens arkitekt. Kanske inte världens bästa roman, men god nog för att uppmärksammas och läsas är den absolut.

294 sidor
Utgivningsår: 2008
Originaltitel: El mapa del creador
Översättning: Maria Cederroth

maj 26, 2008 - Posted by | Betyg 3, Vanlig roman |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

