Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

DN och SvD och litteraturbloggeri

På senare tid har jag upptäckt att det finns många eminenta bokbloggar. Förutom det stora femhövdade fnasket, finns det en drös intelligenta, intresserade, engagerade läsare, som skriver om det mesta inom läsning och litteratur. Listan kan göras, om inte oändlig, så lång.

Så vänder man istället blicken till de stora nyhetsdrakarna och hittar… ingenting. Svenska dagbladet har överhuvudtaget ingen blogg om litteratur. Kan inte för mitt liv förstå vilken av bloggarna som tar upp litteratur. Bloggen om nöje eller bloggen om tv och populärkultur? Det är de enda alternativen jag kan tänka mig. Uppenbarligen är inte litteraturen så viktig enligt SvD att den är värd en egen blogg, när å andra sidan tennis, mode, New York och trädgård får egna bloggar. Det är inte så konstigt säger jag, att det inte är SvD som kommer i mitt brevinkast varje morgon.

Tittar istället på DN. Jag älskar Boklördag och det är en stor och stark anledning till att jag vill ha en löpande prenumeration på DN. Men litteraturblogg? Litteraturredaktören Jonas Thente skriver blogg om Jonas Thente skulle man kunna säga. Nu står det inte någonstans att han ska skriva om litteratur, men det var vad jag hoppades. Tyvärr är Thentes inlägg inte av den karaktären att jag som litteraturintresserad finner den det minsta intressant. Jag orkar knappt läsa ett enda inlägg färdigt av honom. Det är liksom för mycket pretto och kvasi för att jag ska orka med. Möjligtvis inlägget om Pocketgrossistens ”Kanon eller kanon?” berör ämnet litteratur, när man kikar på de senare inläggen. Dessvärre pinsamt att Thente inte vet vilka Pocketgrossisten är. Eller försöker han bara spela fin i kanten och antyda att det praktiska kring hur böcker kommer från förlag till hans egen hand inte är värt att känna till?

En sak som slår mig är att jag inte har inblick i kulturredaktionernas arbete. Kan det vara så att det blir problematiskt att blogga om litteratur, för att man sitter fast i en massa föreställningar om att recensenterna inte får berätta om vad som triggar deras läslust eller vad de läser just nu? Att allt ska vara förbehållet den färdiga recensionen?

Men det finns ju faktiskt mycket annat att säga om litteratur, som alltså båda DN och SvD låter bli att ens försöka närma sig. Och det är synd. Och lite konstigt tycker jag.

Jag inser också att jag måste skaffa mig en sån där RSS-lösning så att jag ser när nya inlägg kommer på de bloggar jag vill följa. Thentes blogg kommer jag inte att ha med där i alla fall. Inte förrän den börjar handla om litteratur.

maj 23, 2008 - Posted by | Övrigt inlägg

1 kommentar »

  1. Jamen precis!! Jag har undrat samma sak – trädgårdsbloggar men inga bokbloggar? Och jag kan inte se några problem med att en recensent skulle bokblogga. Det skulle nog bara berika om man visste vilken smak han/hon har, och en blogg skulle ju kunna vara så mycket mer personlig än en recension. Eller låt en litteraturintresserad reporter blogga, som Lisa Jannerling på expressen.se.

    Kommentar av BokLisa | maj 27, 2008 | Svara


Kommentera

