Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Nästa sak på min lista av Jill Smolinski

June är olycklig singel, 34 år gammal och arbetar som skribent. Nu låter skribent mycket coolare än vad det egentligen är för hon skriver broschyrer och torra informationstexter på en firma som främjar samåkning. Hon är en rätt oengagerad odriven person, som inte ids göra sitt bästa i något hänseende alls i sitt liv. Dessutom är hon rätt deprimerad nu. Nu efter att hon råkat köra ihjäl 24-åriga Marissa. Det var förstås en olycka, egentligen inte alls Junes fel, men det känns så. Särskilt när hon träffar Marissas familj.

Grejen är bara den att June har en sak som hon tog ur Marissas handväska efter olyckan. Det är en lista som Marissa skrev med 20 saker hon ville göra före sin 25-årsdag. Två saker hade hon klarat av: Att gå ner 40 kilo och Att ha på sig sexiga skor. Och när June stöter ihop med Marissas bror Troy råkar hon berätta om listan, och för att slippa ge honom den, hör hon sig själv säga att hon tänker fullfölja den själv, innan Marissa skulle fyllt 25.

Så det är bara att sätta igång. Det verkar onekligen svårt men vissa punkter är lätta och snabbt avklarade. Andra är svåra och kräver mycket förberedelse. Detta samtidigt som jobbet pockar på. Chefen Lizbeth är på henne som en muterad ond igel för att inte tala om högste chefen himself.

Och det är lite fascinerande, för det här är verkligen chicklit när den är som enklast. Jill Smolinski har tagit och prickat av listan punkt för punkt. Drygt 30 år gammal – bock. Lagom glammigt jobb inom media – bock. Olycklig av någon anledning – bock. Ingen pojkvän eller precis tagit slut – bock bock. Rätt snygg men rätt omedveten om det – bock. Intressant kille i närheten som man inte anar men som blir hennes kille i slutändan – bock.

Ändå har hon den där listgrejen som gör berättelsen lite unik. Listan ger boken ett budskap, att man kan förändras och att man kan göra saker om man bara ger sig tusan. Och själva boken stannar inte hos mig så mycket, men listan ligger och gnager. Vad skulle jag skriva på min lista? Skulle jag kunna bestämma mig och slutföra saker som jag vill slutföra? Skulle en lista kunna förändra mig?

Smolinski skriver bra och drivet. Det är som chicklit ska vara, även om jag måste erkänna att boken inte direkt skrek efter mig. Men det var enkel läsning som inte irriterade mig på det viset som Lisa Jewell oftast gör. Om jag behövde chicklit och skulle välja något ur högen, skulle jag gärna läsa en Smolinski till, däremot inte en Jewell. Fast helst skulle jag vilja ha en Keyes. Men det är en annan liga.

281 sidor
Utgivningsår: 2007
Originaltitel: The next thing on my list
Översättning: Cecilia Berglund

april 24, 2008 - Posted by | Betyg 3, Chicklit |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

