Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Förutfattade meningar?

Det är alltid intressant att få böcker rekommenderade. Det är ännu mer intressant att be om något som den andra tycker att man borde läsa.

I det här fallet bad jag en äldre man att ge mig något som han tyckte att jag borde läsa. Han har möjlighet att förse mig om man säger så. Och det intressanta är vad jag fick.

Missförstå mig inte – jag klagar verkligen inte. Jag är mest lite förvånad och mycket fascinerad. Jag fick nämligen det som jag gissar att kvinnor i min ålder förväntas läsa och tycka om. Eller kanske borde jag vara tio år äldre, men ändå.

Det ena var Karamellskorna av Joanne Harris som släpps till hösten. Uppföljare till Choklad, som jag kanske borde ta och läsa nu. Jag har förvisso sett filmen men det är ändå långt ifrån samma sak.

Det andra var Längtans ö av Victoria Hislop.

Båda verkar vara mysromaner för kvinnor. Inte chicklit utan den något mer mogna varianten. Jag är jättenöjd med det jag fått, eftersom detta inte är böcker jag skulle plockat och läst om jag inte fick dem stoppade i händerna på mig.

Men jag undrar ändå om jag fick de här två romanerna för att jag förväntas läsa och gilla den här typen av litteratur, eller om jag fick dem för att han vet att det är något helt annat än min huvudsakliga föda.

Intressant läsning ska det bli i alla fall.

april 16, 2008 - Posted by | Övrigt inlägg

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

