Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Läsecirkel 2008-03-26

Kvällens bok var Myggor och tigrar av Maja Lundgren.

Omtalad. Förtalad.

På plats var K, L och P. Som vanligt en mycket decimerad skara. Men vi var åtminstone fyra personer. Det är nästan det minsta antal som krävs för att få igång en bra diskussion.

Vad gäller boken så hade jag läst allt utom de sista 7 sidorna. K hade ca 30 kvar. P hade läst 200 sidor av 509 och L kom för att hon var grymt nyfiken om den var ungefär som Pompeji.

Vi diskuterade frågeställningar som:
Är det en roman? Eller vad är det egentligen?
Vad är sanning och vad är fiktion? Och vems sanning i så fall?
Om det är sanning – hur tillförlitlig är författaren som sanningssägare?
Vad är bokens tema?
Hur hänger skildringarna från den svenska kultureliten ihop med spionaget på den italienska maffian?
Varför skriver man en sån här bok?
Vad vill man säga och till vem?
För vem är den intressant?
Är det motiverat att ge ut en litterär text med detta innehåll av öppna personangrepp?

Rätt intressant diskussion även om man just inte kommer fram till något. Men det är ju faktiskt inte vitsen heller. Vitsen är ju att få diskutera.

Själv har jag valt att betrakta boken som en redigerad dagbok där författaren ocensurerat låter sina tankar och känslor få fritt spelrum. Som sådan finner jag den intressant.

Sedan flöt vår diskussion iväg som sig brukar.

K tipsade om Den trettonde historien av Diana Setterfield som även är en av mina favoritromaner på senare tid. Se recension om du blir nyfiken. Jag passade då på att tipsa om Till skogs av Tana French som jag tycker är den absolut bästa deckaren just nu. Se recension.

L berättade om sin pågående läsning av Hoppa hage av Julio Cortázar. En tjock bok som hon fått varmt rekommenderad av en vän. En ”den har förändrat mitt liv”-bok. L hängde inte med mycket. Sa att den förvisso var läsvärd i korta partier men att hon inte orkar läsa så länge i taget. Eftersom boken är väldigt tjock kommer det att ta en evinnelig tid att blir klar. Tydligen så är boken skriven på 1950-talet och kvinnosynen störde L, även fast hon försökte se den ur ”den är skriven på 1950-talet”-vinkeln. Dessutom var den ett litterärt experiment där det fanns en alternativ läsordning av kapitlena. L hade provat även denna läsordning men inte blivit förförd då heller.

Detta litterära experiment fick mig osökt att tänka på Lotta Lotass verk från maj 2007 Den vita jorden. Den levereras helt obunden i en kassett och bladen kan läsas i den ordning man själv väljer. Jag har dessvärre inte gjort ett försök ännu. Ibland kan litterära experiment stanna vid att vara just det och inte så mycket mer.

Jag berättade också om en mycket mindre bra bok jag läst, nämligen Scarabeo av Michele Giuttari. En total felsatsning om någon skulle få för sig att fråga mig. Recension finns från recensionsdagen i mitten på april. Det positiva med den är att den fått in mig i en Italien-virvel. Jag måste kolla om jag missat några kulturella skillnader, eller om boken verkligen var så dålig. Detta ska jag göra genom att läsa annat av italienska författare. Och då blev det ju lämpligt att jag pausade med Lundgren som till stor del utspelar sig i Italien.

Säkert har jag glömt något.

Nästa träff är 8 maj och då läser vi Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Lämpligt utkommen i pocket.

mars 26, 2008 - Posted by | Övrigt inlägg, Läsecirkel

1 kommentar »

  1. Hej Loveina! Varmt tack för dina tankar runt Meyerss vampyrböcker. (Har du förresten läst Meredith Ann Pierces vampyrtrilogi om Mörkängeln: Den fjortonde bruden,Vidundrens väg och Ravennas dotter? Den fjortonde bruden fascinerade mig och jag har skrivit om den i ”Författare för dig som är ung”(BTJ).)
    Kul att jag, via denna pedagogisk-litterära diskussion, hittade fram till din fina blogg. Särskilt intresserar det mig att läsa om din läsecirkel. Jag är med i flera läsecirklar, väldigt olika varandra. (En av dem presenteras i förra numret av tidskriften Vi.)
    I cirkeln ”musorna” ska vi härnäst diskutera Gösta Berlings saga, i ”släktläsecirkeln”
    Flyga drake och i ”grannfruarna” En halv gul sol.
    Boktokar har aldrig tråkigt, men det vet du redan.
    Tack för diskussionen!
    Lena Kjersén Edman

    Kommentar av lena kjersen edman | april 1, 2008 | Svara


Kommentera

