Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

New moon av Stephenie Meyer


Livet har gått tillbaka till det normala för Bella och hon är lyckligare än hon trodde var möjligt. Det enda hon önskar nu är att hon ska få bli som pojkvännen Edward Cullen och hans familj, så att hon på riktigt blir en av dem. Hon vill bli en vampyr hon också.

Ett annat problem hon har är att hennes artonde födelsedag närmar sig. Och hon vill verkligen inte fira den. Hon vill helst inte alls att hon ska fylla år och bli äldre. Det innebär nämligen att hon blir äldre än Edward, eftersom Edward för evigt är 17 år gammal trots att det var hundra år sedan han verkligen föddes.

Men andra har bestämt sig för att Bellas födelsedag verkligen ska firas. Edwards familj har inte fått fira en riktig födelsedag på länge och är mycket exalterade. Bella är inte lika exalterad, men hon inser att hon inte har något val än att åka till familjen Cullen och låta dem uppvakta henne. När hon väl är där händer det som inte får hända. I sin vanliga klumpighet gör hon sig illa och blöder och det är inte alls bra när man är ensam i ett hus i skogen tillsammans med endast vampyrer. Det blir också rörigt värre när Jasper inte kan hålla sig utan vill kasta sig över Bella, och de andra i familjen måste hålla tillbaka inte bara sin egen blodtörst utan även rent fysiskt hålla fast Jasper.

Efter det är inte Edward sig lik. En ny distans och kyla finns i hans ögon och beteende och det oroar Bella mycket. Så en dag säger han det som hon nästan väntat på. Han vill inte vara med henne längre. Det tråkar ut honom och det är jobbigt att låtsas var något man inte är. Han ska inte besvära henne igen. Och sen försvinner han och hela hans familj spårlöst.

Bella blir helt lamslagen av sorg. Hon håller fasaden uppe, gör sina läxor och det hon ska hemma, men hon lever inte längre. Hon pratar inte annat är om hon blir tilltalad och hon förlorar sakta men säkert de vänner hon har. Inte förrän hon börjar umgås med Jacob Black börjar hon leva igen så sakteliga. Han får henne att skratta och glömma för en stund. Han får henne att vilja att det ska komma en dag till i morgon.

Men det är samtidigt något konstigt som händer runt samhället. Campare försvinner spårlöst i skogen och gigantiska vargar har setts springa omkring. Och beter sig inte Jacobs vänner lite konstigt?

Omdöme: Jag tyckte mycket om den här boken också. Jag var lite orolig innan jag började läsa, om hon skulle lyckas göra en fortsättning och hur det i så fall skulle gestalta sig, men jag tycker att hon lyckades över förväntan. Det är spännande och en logisk fortsättning även om jag inte förutsåg den själv.

Mitt betyg på den här delen i serien blir dock ett snäpp lägre och det tror jag beror på att miljöerna och temat inte längre är en positiv överraskning utan något som jag förväntar mig. Men jag längtar efter att få läsa del tre, och jag är också mycket nyfiken på den fristående roman som kommer snart.

Rekommenderar verkligen Stephenie Meyers böcker om Bella och vampyrerna. Det är en saga som man längtar tillbaka till, när man inte har möjlighet att vara där. Perfekta sträckläsningsböcker.

563 sidor
Utgivningsår: 2006
Serie: Twilight del 2

mars 3, 2008 - Posted by | Betyg 5, Ungdom, Vampyr |

1 kommentar »

  1. Riktigt bra bok! ❤

    Gillar din blogg enormt, så har länkat till din blogg från min egen, hoppas det inte är några problem med det? (:

    Kram
    Sofia Arvidsson

    Kommentar av Sofia Arvidsson | november 30, 2008 | Svara


Kommentera

