Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Tyskungen av Camilla Läckberg

När två tonåringar bryter sig in i en villa, för att kolla på coola saker från andra världskrigets Tyskland som de har hört ska finnas där, hinner de inte långt in i huset förrän de istället hittar en man död i biblioteket. Den döde visar sig vara Erik, en av två bröder som bor i huset. Den andre brodern är periodvis bosatt i Paris och har inte hunnit upptäcka att brodern är borta.

Polisen hittar snart brev i villan som mycket väl kan tolkas som hotbrev. De kommer från Frans som är barndomsvän till Erik och som redan tidigt engagerade sig i rasistiska svenska organisationer. Kan Eriks intresse för historien verkligen ha varit så farligt i dagens Sverige att nynazister mördar honom?

Samtidigt börjar Erica fundera mer och mer över sin mor. Vad var det som gjorde henne till den kallsinta oälskande mor som hon var? När hon hittar moderns dagböcker inser hon att hon närmar sig ett mysterium, ett mysterium som innefattar både hennes mor, Erik, Frans, moderns väninna Britta och en okänd norrman.

Omdöme: Jag tänkte att en Läckberg är en Läckberg och alltså rätt okej. Den här hade jag dessutom hört att skulle höra till de bättre. Man kan väl säga att jag inte håller med. Jag tycker tvärtom att det här var hennes sämsta deckare hittills.

Det är segt och tråkigt och jag tappar snabbt lusten att läsa vidare. Och det här som skulle bli min endagsbok, en riktig plöjare. Istället tar det mig en vecka att ta mig igenom den. Och jag kämpar och kämpar men det vill sig inte alls.

Jag tycker Camilla Läckberg ofta blir övertydlig. Hon tror inte sin läsare om mycket och skriver ut saker som inte behövs. Och då blir det liksom platt, ointressant och eggar inte fantasin. Hela kapitel skulle faktiskt kunna utelämnas och det hade gjort det hela bättre.

Även Erica Falck börjar utvecklas till någon som jag snart inte finner sympatisk. Dags att göra henne mindre förnumstig och mer människa.

Vill jag läsa nästa Läckberg? Jag vet faktiskt inte. Det kanske räcker nu.

409 sidor
Utgivningsår: 2007
Serie: Hedström/Falck del 5

februari 11, 2008 - Posted by | Betyg 2, Deckare |

1 kommentar »

  1. Efter att ha läst/lyssnat på alla böckerna om Erica Falck är jag beredd att hålla med dig! Man stör sig enormt på Läckbergs ganska enformiga språk efter att tag… Dock blev böckerna en liten besatthet och jag var tvungen att plöja igenom alla…

    Kommentar av Sandra | februari 19, 2008 | Svara


Kommentera

