Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Skrivarkurs för särlingar av Lennart Hagerfors

Författaren I.S. har minst sagt en svacka. Först hade han en svacka när han skulle skriva sin nästa roman. Sen tänkte han skriva en dokumentär bok istället och besökte åtta människor som är riktiga original på olika sätt, för att skildra utanförskap och det annorlunda. Men när han presenterar sitt utkast för sin förläggare får han minst sagt ett svalt mottagande.

Nu har han ingenting på gång, tror inte att han har något mer att ge, vet inte vad han skulle kunna skriva, om han över huvud taget ska skriva något mer. Tyvärr har han en tredagars skrivarkurs inbokad på Gotland. Det innebär lite pengar och han måste väl göra det trots att han inte alls känner för det.

När han kommer till skrivarkursen inser han chockat att fem av de sex deltagarna är de så kallade originalen som han besökte och intervjuade för boken som aldrig blev av. Vad har de här att göra? Varför har de alla fem sökt upp honom på det här viset? Har de någon gemensam agenda?

I.S. känner sig mycket illa till mods, och det är knappt att han förmår fortsätta kursen och under deras granskande blickar blir hans prestation som kurslärare knappast bättre.

Omdöme: Synnerligen speciell skulle jag vilja säga. Jag vet inte om jag förstår den. Dessa udda människor där huvudpersonen knappast utgör något undantag. Deras texter. Jag vet inte vad som egentligen sades.

De två frågor som återkom till mig under läsningen var för det första om det fanns något korn av sanning bakom berättelsen. Var något i den självupplevt? Var boken på något vis ett resultat av en skrivkramp? Egentligen är det förstås helt ointressant och jag upptäcker att jag fallit i fällan att tolka en kreativ text som sanningsbärare och att söka efter likheter med författaren. Det är faktiskt ointressant egentligen så jag släpper det nu.

Det andra är om det är så här det går till på en skrivarkurs. Jag har funderat på att gå en skrivarkurs de senaste veckorna men om det är så här det är så vet jag inte om jag är så sugen längre.

Tyckte jag om den då? Ja, det gjorde jag nog, men eftersom jag inte förstod helheten så blir det lite konfunderat. Vad var det egentligen jag gillade? Kanske var det temat, kanske var det känslan av parallell verklighet.

Tycker jag att du ska läsa den? Ja, om du vill ha något annorlunda. Den är inte så tjock och tar inte så lång tid, och den tid den tar är det värd.

190 sidor
Utgivningsår: 2007

februari 4, 2008 - Posted by | Betyg 3, Ovanlig roman |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

