Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Syskonkärlek av Katarina von Bredow

Amanda bor tillsammans med sin mamma och sin ett år äldre bror Ludvig. Ibland bor storasyster Ylva hemma också men det är tack och lov mer sällan.

En dag upptäcker Amanda att hon är kär i en kille som hon känt väldigt länge. Hon är inte säker på att det är besvarat men ibland kan det verka så. Det borde vara upplagt för traditionell och underbar tonårskärlek om det inte var så att killen är hennes bror Ludvig.

Snart är det rätt uppenbart att Ludvig inte bara ser på Amanda som ett syskon heller. Innan de vet ordet av har de inlett en het och förbjuden kärlek. Och det är inte lätt för någon av dem. Att kunna vara så himlastormande glad och förälskad, och samtidigt ha så mycket skuldkänslor och känna sådan skam att man inte vet vart man ska ta vägen. Att bete sig som syskon inför mamma och bekanta, för att någon timme senare kasta sig i varandras armar. Och de vet båda att, trots att det är underbart, fint och känns så rätt, så anses det fel och det kan inte fortsätta.

Omdöme: Hon är skicklig, von Bredow, på att snabbt bygga upp en historia. På bara någon sida har man situationen klar för sig. Och sedan börjar hon det goda hantverket att få mig som läsare att tro på det. Och ta mig tusan om hon inte lyckas.

Jag blir ini själen glad när de äntligen får varandra och jag är så inne i deras värld att jag inte ser det felaktiga eller fula. Och det skär i hjärtat när de försöker bryta sig loss.

En riktigt bra ungdomsbok om en vanlig kärlek som samtidigt är förbjuden. Riktigt, riktigt bra. Och snabb att läsa. Rekommenderas.

297 sidor
Utgivningsår: 1991

februari 3, 2008 - Posted by | Betyg 4, Ungdom |

2 kommentarer »

  1. Shit – jag slungas direkt tillbaka till tiden när jag var 12 och läste med OLIDLIG spänning den där serien (kommer inte ens ihåg vad den heter) om syskonen som var ett par. Man kanske borde läsa om bara för nostalgins skull? (Som du märker har jag paus i mitt strategiarbete på jobbet ha ha)

    Kommentar av kristinblom | februari 6, 2008 | Svara

  2. Du tänker på Vindsträdgården av Virginia Andrews?

    Hon som numera är död men som det fortfarande kommer ut böcker av. Om man tittar riktigt noga finns det alltsom oftast ett litet R ovanför hennes namn. Hon är alltså ett registrerat varumärke!

    Kommentar av loveina | februari 6, 2008 | Svara


Kommentera

