Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Till skogs av Tana French

När tolvårige Adam springer in i skogen med sina vänner Jamie och Peter, precis som de brukar. När de fortfarande inte kommit hem en timme efter middagsdags kontaktar man polisen och en genomsökning av skogen påbörjas. Den enda av de tre barnen som hittas är Adam. Han står som paralyserad tryckt mot ett träd, han håller så hårt att fingrarna blöder och han har stickor under naglarna. Han är blodig, kläderna sönderrivna. Skorna som han har på sig innehåller så mycket blod att det omöjligt kan komma från honom själv. Han har inte så stora skador. Man letar, men Peter och Jamie hittas aldrig och Adams minne är totalt blankt.

Tjugo år senare försvinner ännu en tolvårig flicka på samma plats. Ingenting är förvisso sig likt. Skogen, eller det lilla som är kvar av den, är i vägen för ett motorvägsbygge och arkeologer gräver frenetiskt ut området för att rädda det som räddas kan av detta synnerligen historiska område. Något dygn senare hittas flickan död, liggande på ett offeraltare alldeles bredvid utgrävningsområdet.

Kriminalaren Rob och hans kollega Cassie får av en händelse hand om fallet och de börjar undersöka alla möjligheter. Vad de andra poliserna inte vet, och som Cassie snart blir varse är att Rob var den Adam som blev lämnad kvar för länge sedan. Fallet sätter igång hans spöken och han vill minnas vad som hände där i skogen för länge sedan samtidigt som det gör honom fruktansvärt rädd. Inte blir det bättre när de hittar små indicier som pekar på att de två fallen kan ha ett samband. Och Rob vet att han borde dra sig ur fallet, han är för insyltad för att vara helt objektiv. Samtidigt vet han att det är för sent för honom att dra sig ur.

Omdöme: Underbart bra deckare! Jag gillade skarpt berättarstilen, inifrånperspektivet gjorde det trovärdigt och man kommer inte undan Robs perspektiv, man måste göra det till sitt och det blir så nära och personligt. Jag blev lycklig med Rob och olycklig med honom. Han blev en så pass påtaglig person för mig att jag bitvis inte ville läsa vidare, för jag kände att det kom en utförsbacke för honom och jag ville verkligen inte att det skulle gå honom emot. Ibland pratade jag med honom, skällde på honom, men han gjorde ändå inte som jag ville.

Det här var den bästa deckaren jag läst på mycket länge. Och det känns tomt efteråt. Men när jag läser att hon skriver på en uppföljare blir jag glad. Den ska jag hålla utkik efter!

Det finns inget att fundera över – läs den! Bättre deckare finns inte just nu.

485 sidor
Utgivningsår: 2007? (Sverige 2008)
Originaltitel: In the woods  
Översättning: Peter Samuelsson

februari 2, 2008 - Posted by | Betyg 5, Deckare |

4 kommentarer »

  1. […] Annars har jag läst ut en fruktansvärt bra deckare. Till skogs av Tana French, recension på Boktoka kommer inom kort och då lägger jag länk här. […]

    Pingback av I exil « Tjillevipp | februari 4, 2008 | Svara

  2. Man blir himla sugen på att läsa den!

    Kommentar av Kristin | mars 6, 2008 | Svara

  3. Läste denna bok snabbt och tyckte bra om den…men blev grymt besviken på en bok där man ej får upplösningen på den andra historien. Inte heller kommer den i andra boken. Aldrig blivit så arg efter att ha läst sista sidan 🙂

    Kommentar av Karin | februari 5, 2009 | Svara

    • Å förstår hur du menar Karin. Jag gillade just det som du stör dig på. Jag tänker som så att alla gåtor inte får några svar och att det kan vara ganska skönt att inte få veta allt jämt. Men ibland vill man ju just bara veta!

      Förresten! Kom till nya boktoka istället! http://www.boktoka.se

      Kommentar av loveina | februari 5, 2009 | Svara


Kommentera

