Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Twilight av Stephenie Meyer

Bellas älskade mamma har träffat en ny man och Bella anser att hon själv är i vägen för mammans lycka. För att ge mamman fritt spelrum bestämmer sig Bella för att flytta från den soliga södern till det gröna och regniga Forks i norr, där hennes pappa Charlie bor och är sheriff. Det är inte direkt vad hon längtat efter, men hon har bestämt sig.

När hon börjar skolan blir det först precis så illa som hon befarat. Alla tittar och alla vet vem hon är. Men snart har hon några tjejkompisar att prata med och hon har till och med några killar som visar ett intresse för henne som hon inte är van vid sedan tidigare. Men det är ingen av dem som egentligen intresserar henne, även om de är snälla och snygga killar.

Den enda som intresserar henne är en av killarna i familjen Cullen. De håller sig alltid för sig själva. Pratar aldrig med någon utanför familjen även när de är i skolan. Och de är så onaturliga snygga, nästan som förrymda modeller från eran heroin-chick.

Och av en slump är den enda lediga platsen på biologin bredvid just Edward Cullen. På så vis blir han tvungen att prata med henne när de ska göra gemensamma laborationer. Men han är så konstig. Ibland är han väldigt trevlig och charmar henne av stolen och sen ignorerar han henne totalt och iskallt i långa perioder. Hon förstår inte alls varför. Kan det ha något att göra med att hans ögon skiftar färg, från ljus bärnsten till mörkaste svart?

Omdöme: Tur att jag låg hemma sjuk säger jag, för det var svårt att släppa Twilight när jag väl börjat läsa. Språket var enkelt och samtidigt drivande. Redan de första sidorna lovar gott och lovar mer, lovar spänning, lovar tonårsromantik. För det är egentligen det som är bokens grund och stomme. Den första riktiga förälskelsen. Flickan som var alldaglig och ingen i sin förra skola och nu plötsligt är jätteläcker i sin nya miljö. Ankungen som blev en svan men som fortsätter att verkligen inte förstå hur hon kan vara eftertraktad, hon som bara snubblar hela tiden. Ett klassiskt ungdomstema.

Och så lägger Meyer till den extra dimensionen vampyrer. Det skulle kunna vara så kitchigt och det är istället så bra. Jag köpte det totalt och var helt uppslukad av hur det hela skulle utveckla sig. Och varje sida, varje dialog vibrerar av återhållen åtrå, det riktigt brinner och det är trovärdigt, hur det nu egentligen kan vara det.

Om jag tar ett steg tillbaka så inser jag att vampyr-tillägget är genialiskt. Det innebär nämligen att det romantiska och könsrollerna kan skruvas upp ännu ett varv. Han är inte bara stark, han är omänskligt stark och måste vara väldigt försiktig och omhändertagande om Bella. Hon kan verkligen gå sönder under hans beröring. Hon är verkligen kvinnlig, vek och helt i hans våld. Det är bara hans självbehärskning och kärlek till henne som hindrar honom från att bokstavligen äta upp henne. En vanlig rollfördelning i romantisk litteratur men här skruvad till sin spets.

Att det är en ungdomsbok är däremot mycket lätt att bortse från när man läser den på engelska. Hur väl det slår igenom i den svenska översättning vet jag inte, och jag vill nog inte veta. Jag vet bara att det här är en bok jag vill köpa och låna ut, för jag vet många som skulle uppskatta några timmars romantisk flykt till ett college i staterna. Särskilt när det är så här bra.

434 sidor
Utgivningsår: 2005

januari 16, 2008 - Posted by | Betyg 5, Ungdom, Vampyr |

3 kommentarer »

  1. Ja, men ro hit med ett exemplar så ska här läsas! 🙂

    Kommentar av Kristin | januari 24, 2008 | Svara

  2. Bra bok. Man fastnar i den och kan liksom inte sluta läsa (speciellt bra egenskap när man har tusen flygresor på fem dagar att slå ihjäl). Det var riktigt länge sedan (om någonsin) som jag läste något där någon har lyckats så precist pricka in det som händer (tankarna och talet) kring känslor, framför allt pirret i magen när man är kär. Man liksom känner det ju själv när man läser. Ja, jag tror att jag har lust även på en andra del. Men först nåt annat imellan. Jag har precis börjat på Bitterfittan.

    Kommentar av kristinblom | mars 13, 2008 | Svara

  3. älskar böckerna så mycket.när man börjar kan man inte lägga ifrån sig

    Kommentar av salima | maj 2, 2008 | Svara


Kommentera

