Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Dagboken av Laura Trenter

Gilbert har det inte helt lätt. Hans älskade mamma har träffat en ny kille, Micke, och Gilbert och Micke kommer inte helt överens. Samtidigt försöker Gilbert att vara glad för mammas skull, han vill ju att hon ska vara lycklig även om Gilbert tycker att det är jobbigt.
Så föreslår Micke att de alla tre, tillsammans med de gemensamma vännerna och deras barn, där Linn, Gilberts stora kärlek, ingår, ska åka till Västindien på segelsemester över julen. Gilbert tycker att det är en synnerligen dum idé. Han vill ha en vit jul, inte sandstrand och bad. Han får dock inte så mycket att säga till om, och innan han vet ordet av är de på väg.

Men det är något som är konstigt med Micke. Ombord på båten verkar det som att Micke har hemligheter för sig. Han försvinner ibland på konstiga öar och är borta hela dagen. I styrhytten har han kartor och andra dokument som han blir rasande när han upptäcker att Gilbert och Linn snokar där. Vad är egentligen Micke för en typ? Och vad hände egentligen med hans förra fru, som dog under mystiska omständigheter?

Omdöme: Lite besviker är jag nog. Eller hade jag höga förväntningar? Fotoalbumet vill jag minnas var rätt så mycket bättre. Samtidigt vet jag inte vad jag ska klanka ner på. Kanske läste jag den med för långa uppehåll. Kanske är jag för gammal…

Men om jag var tio år skulle jag nog älska dem.

248 sidor
Utgivningsår: 2005

januari 14, 2008 - Posted by | Betyg 3, Deckare, Ungdom |

3 kommentarer »

  1. Bara så du vet så är detta en jätte bra bok! och läser man dom i fel ordning så får man skylla sig själv!

    Kommentar av fanny☆ | december 5, 2009 | Svara

    • ☆ star

      Kommentar av fanny☆ | december 5, 2009 | Svara

  2. Men jag läste dem ju i rätt ordning…
    Och jag är nog för gammal! 🙂

    Kommentar av loveina | december 5, 2009 | Svara


Kommentera

