Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Labyrinten av Kate Mosse

Plötsligt får Alice veta att hon har en faster som hon inte vetat om. Denna faster bodde i Frankrike och testamenterar allt hon har till Alice. Alice bokar in en resa till Frankrike för att träffa advokaten och samtidigt passa på att volontärarbeta på en utgrävning som hennes bästa väninna Shelagh arbetar med.

Vid arbetets sista dag där får Alice för sig att hon ensam ska gräva lite vid utkanten av området. Där hittar hon ett mycket gammalt spänne och så även ingången till en grotta. När hon går in i grottan, mot bättre vetande, känns det som att hon varit där förut, att hon vet hur det ser ut och att hon vet att hemska saker har hänt där. I grottan hittar hon två skelett och en ring med en symbol i form av en labyrint, samma labyrint som finns på grottans vägg. Plötsligt hör hon någon komma, snubblar till och faller illa och blir medvetslös.

När hon vaknar är Shelagh där. Shelagh är med all rätta arg. Varför gick Alice in i grottan själv? Vad trodde hon att hon höll på med? Polisen kallas till platsen eftersom man hittat de två skeletten och andra människor blandar sig i det hela och ställer många konstiga frågor. Var tog ringen vägen som Alice hittade? Hittade hon något mer där? Kanske en bok?

Helt abrupt är utgrävningarna avbrutna helt och hållet och Alice finner att hon inte är säker någonstans. Hennes hotellrum genomsöks och hon får konstiga meddelanden av människor hon aldrig träffat förut. Och hennes konstiga drömmar från barndomen kommer tillbaka med förnyad styrka och när hon besöker historiska platser får hon syner som visar henne hur det var där en gång för länge länge sedan.

Samtidigt men för 800 år sedan har Alaïs fått reda på sin fars hemlighet, en hemlighet som hon måste bevara och föra vidare när tiden är mogen. Hemligheten om den heliga graalen och katarernas skatt. Men fler känner till hemligheten, människor som vill använda den för sina egna egoistiska intressen och inte för det stora goda. Alaïs situation är synnerligen kritisk.

Fransmännen kommer tågande på sitt korståg, snart har de kommit fram till Carcassonne där Alaïs bor, hur ska hon kunna komma undan med hemligheten i behåll? Särskilt när hennes egen syster verkar vilja komma åt henne?

Omdöme: Jag hade så stora förhoppningar på den här boken och de grusades sannerligen. Jag trodde det var en klockren femma men det visade sig vara en etta, eller möjligtvis en tvåa på sin höjd.

Språket var dåligt och berättelsen långsökt och otrolig. Till och med Da Vinci-koden är rena undret av både litterär kvalitet och historisk autenticitet i jämförelse. Det här var nästan mer än jag orkade med. Men ändå gick det förvånansvärt bra att läsa vidare. På något vis var det spännande och kanske gick boken att läsa när jag sänkt mina förväntningar till noll.
Men det var som sagt otroligt långsökt och inte möjligt att ens tro på det minsta lilla. Förutsägbart blev det också och det som antagligen var tänkt som en snygg poäng blev bara vad man väntade sig.

Har du låga krav och bara vill ha enkel underhållning – varsågod. Söker du något mer – ta något annat.

622 sidor
Utgivningsår: 2005
Originaltitel: Labyrinth
Översättning: Ulrika Jannert Kallenberg

januari 9, 2008 - Posted by | Äventyr, Betyg 2, Vanlig roman |

3 kommentarer »

  1. Oj, jag har precis lånat den på biblioteket! Hade förväntat mig att den skulle vara lika spännande och bra som Dan Browns böcker, men nu tappade jag nästan sugen på att läsa den (har inte börjat än). Hoppas att jag gillar den i alla fall! 🙂

    Kommentar av Emelie | juni 13, 2008 | Svara

  2. Å nej å nej! Emelie! Det var inte meningen att förstöra för dig. Jag tror att jag hade så höga förväntningar, men om du sänker dina och läser den som ren underhållning så tror jag nog att kommer att ha några trevliga timmar framför dig.

    Kommentar av loveina | juni 13, 2008 | Svara

  3. Nej då, du behöver inte oroa dig! Jag ska läsa den ändå och se vad jag tycker om den 🙂
    Hade också rätt höga förväntningar på den så kan vara bra att veta att den kankse inte är superbra 🙂

    Kommentar av Emelie | juni 13, 2008 | Svara


Kommentera

