Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Olycksfågeln av Camilla Läckberg

När en kvinna från orten hittas död i en singelolycka tänker man först att hon kört ihjäl sig, eftersom bilen fullkomligt stank av alkohol. Men när kvinnan Marits sambo Kerstin menar att Marit aldrig rörde alkohol, och obduktionen dessutom visar att hon inte bara hade en stor mängd alkohol i magen utan dessutom i lungorna börjar man ana att det kanske inte var en självförvållad olycka ändå.

Men utredningen av Marits död störs snart av att dokusåpan Fucking Tanum kommer till orten. Det är sex deltagare, redan kända från andra dokusåpor som här förts samman till en konstellation. En sannerligen spridd samling av personligheter som är utvalda för att de är kända för att skapa rubriker, och för att de i kombination med varandra kommer att skapa konflikter och därmed bra tv. Bra tv blir det absolut när den silikonstinna blondinen Barbie hittas naken och död i en soptunna. Utredningen av Barbies död kommer av mediala orsaker snart ta alla resurser i anspråk.

Samtidigt ska Patrik och Erica gifta sig oroväckande snart. Om bara sex veckor ska de gå uppför altargången och de har knappt börjat med förberedelserna ännu. Anna, Ericas syster, går dessutom som en zombie hemma hos Erica efter att hon dödat sin make i självförsvar, så Erica måste inte bara ta hand om sin dotter Maja och förberedelserna inför bröllopet, utan dessutom om Anna och hennes två barn.

Omdöme: Vissa klagar på språket och på handlingen hos Läckberg och jag har nog inte haft mycket att anmärka på tidigare, men den här gången tänkte jag faktiskt på det. Dels tänkte jag vid några tillfällen på att språket var lite väl enkelt och yxigt. Men framför allt var handlingen så förutsägbar. Vem som var förövare och den stora knuten var lätt att avslöja redan tidigt i boken och så vill jag inte riktigt ha det. Ändå lyckades det på något vis förbli spännande. Jag kunde ju inte vara säker och handlingen höll mig fast ända tills slutet.
Förutsägbart är nog tyvärr det jag säger sammanfattningsvis om Olycksfågel. Men även spännande läsning. Men nog var det den minst bra boken av Läckberg jag läst.

321 sidor
Utgivningsår: 2006

Serie: Falck/Hedström del 4

november 10, 2007 - Posted by | Betyg 3, Deckare |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

