Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Bokcirkeln av Elizabeth Noble

Fem kvinnor börjar träffas en gång i månaden för att diskutera en bok. De är i olika åldrar och därmed olika faser i sina liv. Harriet och Nicole har båda barn runt fem år gamla medan Susans och Pollys barn strax är flygfärdiga. Clare däremot har inte kunnat få några barn hittills med sin man Elliot, och det är deras stora sorg.

Under året som går händer mycket i alla deras liv, och sådant som de trodde var evigt och beständigt visar sig vara mycket flyktigare än någon kunnat tänka sig. Saker som vem ens föräldrar är, och att ett äktenskap som verkade så stabilt är på väg att kapsejsa totalt. Tillsammans finner dessa fem kvinnor tröst och styrka hos varandra.

Omdöme: Jag tänker inte säga mer för det här var bland det sämsta jag läst. Och äckligaste. För det första är boken uselt skriven. Dåligt språk, hemska dialoger och skrivkramp kan inte ha existerat i denna så kallade författares liv, eftersom allt skit som trillat ut ur hennes penna tycks ha hamnat i tryck.

För det andra var personerna dåligt skildrade. Ända in i slutet på boken hade jag svårt att hålla isär de fem kvinnorna, om jag ens visste att de var fem stycken. Hur är det möjligt att följa fem kvinnor i fem hundra sidor och inte kunna skilja dem åt? Hur har författaren lyckats?

För det tredje, och det är en dödssynd, så får man inte avslöja slutet i andras böcker i sin bok. Särskilt inte om man skriver en bok om en bokcirkel som läsintresserade med största sannolikhet läser. Och hon gör det inte bara en gång, utan två. ”Aldrig kunde jag ha anat att det var modern som dödade henne”. Hallå! Jag kanske ville läsa den boken!

För det fjärde. Jävla pruttmoral den innehåller. Författarinnan fullkomligt strör sina moralfloskler omkring sig, en moral från 1960-talet, där hemmafrun är idealiserad, abort är en synd, och en kvinna med tre kilos övervikt beskrivs som lite rundare än de andra. Jag fullkomligt avskyr det!

Nej, nu är jag så glad att det är över så det är inte sant. Norstedts kan bara inte ta in ännu en bok av henne. Snälla gör det inte. Vi behöver inte skit i det här landet. Ta in något bra istället. Och du som vill läsa något – vad som helst är nästan bättre än den här.

504 sidor
Utgivningsår: 2003
Originaltitel: The reading group
Översättning: Lisbet Holst

september 1, 2007 - Posted by | Betyg 1, Vanlig roman |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

