Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Harry Potter and the deathly hallows av J. K. Rowling

Det är inte bra i det England som Harry Potter lever i. Varken i den magiska världen eller hos mugglarna. Överallt märks med största tydlighet att det onda är på väg tillbaka och erövrar större och viktigare territorier. Det har till och med gått så långt att Harrys otrevliga fosterfamilj evakueras och låter sig evakueras av trollkarlar.

Så ska Harry själv flyttas från mugglarhemmet till ett säkert gömställe och man har en plan. Man låter flera andra personer, däribland Hermoine och Ron förvandlas till kopior av Harry och färdas från samma ställe samtidigt, allt för att förvilla eventuella attacker. Och mycket riktigt blir man attackerade, och alla kommer inte hem helskinnade. En person kommer de facto inte hem alls. Det står tydligt att fienden inte är att leka med.

Och medan Harry gömmer sig hemma hos Weasleys tar Voldemors gäng över Minestry of Magic och till och med Hogwarts. Makten är nu i Voldemorts händer och nu inleds den stora jakten på Harry.

Omdöme: Jag hade svårt att komma in i den. Men jag tror förvisso att det mer beror på att jag inte hade så mycket tid att läsa i början, utan att det blev några minuter här och där. När jag sedan väl satte igång så var det inga problem att låta mig fångas. Jag har hört andras synpunkter på att det skulle varit väldigt segt i mitten, nästan tråkigt. Men jag vet inte om jag håller med. Visst var det transportsträckor men det var det nästan nödvändigt att vara. Och jag tyckte nog att det hände tillräckligt med saker under dessa transportsträckor för att hålla mitt intresse vid liv.

Sedan är det svårt att egentligen recensera en sån här bok. Den har föregåtts av sex tidigare böcker. Konceptet är känt, stilen är densamma och en avslutning som den här måste vara svår att skriva. Utifrån det perspektivet tycker jag att Rowling har gjort ett bra jobb. Jag fick vad jag förväntade mig. En spännande bok, intressanta förvecklingar och händelser, och ett lyckligt slut. Kanske nästan lite väl lyckligt. Men vad fan – det är ändå en ungdomsbok. Och på något vis så visar det lyckliga slutet inte bara ett lyckligt slut, utan även att livet går vidare och att nästa generation fortsätter med sina intriger och spel oavsett hur stora och avgörande händelser som skett tidigare, och bara det är något att tänka på. Det kommer alltid ett efter.

608 sidor
Utgivningsår: 2007
Serie: Harry Potter, del 7

augusti 14, 2007 - Posted by | Betyg 4, Fantasy, Ungdom |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

