Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Erövraren av Jan Kjærstad

När den ytterst karismatiska TV-personligheten och hela Norges älskling Jonas Wergeland döms för mord på sin hustru, hamnar Norges befolkning i ett chocktillstånd. Hur kunde det ske? Hur kan en människa som man tror sig känna så väl, göra något så oväntat och fruktansvärt?

I ett rum belamrat med böcker och fakta sitter en professor med uppdraget att skriva en biografi om Wergeland. Och han har kört fast. Frågorna studsar och svaren vill inte infinna sig. Så får han oväntat besök av en maskerad person som berättar väl valda berättelser om Jonas. Kanske finns svaren där någonstans.

Jan Kjærstad är en av mina favoritförfattare även om jag bara kommit mig för att läsa två av hans romaner hittills. Och det hänger nog ihop. Han är min favoritförfattare mycket på grund av det oerhört mättade språket och den intelligenta berättelsen. Han är en utmaning att läsa, en vacker utmaning. Men han tar också tid och energi och därför har det hittills inte blivit fler än två. I bokhyllan står tre romaner till och väntar, tredje delen i trilogin om Jonas Wergeland, Tecken till kärlek och Kungen av Europa. Jag ser mycket fram emot läsningen av dem alla tre, även om det dessvärre nog kommer att dröja lite innan jag tar tag i nästa berättartekniska underverk och tegelsten.

524 sidor
Utgivningsår: 1998
Originaltitel: Erobreren
Översättning: Inge Knutsson
Serie: Jonas Wergeland del 2

juli 26, 2007 - Posted by | Betyg 4, Vanlig roman |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

