Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Drottningens chirurg av Agneta Pleijel

Det är mitten av 1700-talet och doktor Schützer är en välsedd kirurg, anlitad av hovet och kallad på vid svåra fall. Han genomför Sveriges första kejsarsnitt, han upptäcker något fasansfull och uppseendeväckande inuti buken på den döda femtonåriga flickan, som tycktes gravid i två år men vägrade föda, och dessutom envisades med att hävda att hon var orörd.

Han är dessutom en av de läkare som tar hand om hovets fysiska bekymmer. Som till exempel när drottningens morian Phaëton blir svårt sjuk, blir han kallad till Drottningholm för att försöka finna bot åt afrikanen. Där finns också en lokal läkare som Schützer kommer på kant med, något som senare skall visa sig ödesdigert för Schützers rykte och karriär.

Hemmavid har han den trettio år yngre hustrun Nella, men verkar hon så lycklig och frågade han förresten henne själv om hon tillbringa sitt liv med honom? Eller frågade han bara hennes far?

Omdöme: Det är lite lustigt men romaner som denna, historiska, fiktiva men ändå baserade på vissa fakta och individer som en gång funnits, får något gemensamt i tonen av någon anledning. Kan det vara språket, att man försöker återskapa 1700-talssvenska? Eller är det något svävande på målet, att man egentligen inte vet utan gissar hej vilt?

Men det är bra, och det är gripande, och det är äckligt och riktigt intressant. Just det faktum att boken lutar sig mot personer som en gång funnits ger det fascinerande fenomenet att personer man mött i andra liknande romaner plötsligt dyker upp som bifigurer. Eller jag vill minnas att jag läst en kroppshistorisk bok om udda fall hos flickor och kvinnor och jag tror att det fall som Schützer handhar, är ett av de fall som tas upp där. Sverige är litet och de människor som är intressanta att beskriva är onekligen av begränsat antal. Och på något vis så kittlar det i läsningen. Och fastän man vet, för att författaren själv berättat det, att hon ingenting vet om vissa figurer i boken, så sväljer jag gladeligen hennes spekulationer och fabuleranden kring dessa personers tankar och göranden.

Jag tyckte mycket om Pleijels roman. Hon har ett språk som talar till mig och på något vis var det en lättnad att boken inte var så lång. Har för mig att den förra jag läste av henne var väldigt lång och till slut tappade man lusten lite. Men denna var mycket bra och jag ser fram emot del två och tre som det enligt utsago ska bli.

Så läs den, för det är den värd ,och så lång tid tar det inte.

164 sidor
Utgivningsår: 2006

september 8, 2006 - Posted by | Betyg 4, Historiskt, Vanlig roman |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

