Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Änglarösten av Arnaldur Indriđason

Mitt i julens turistrusning hittas dörrvaktmästaren på ett av Reykjaviks hotell mördad i sitt lilla rum i källaren. Han är iklädd sin tomtedräkt inför den årliga festen för hotellets barn och vuxna, då han brukade axla rollen som tomte. Han sitter på sin säng, skjuten i sin tomtedräkt med snorren hängande utanför, dock iklädd passande kondom. Polisen ställer den självklara frågan om vem den döde kan tänkas ha väntat sig att få träffa där nere i hotellets källare, som dessutom förväntats utföra denna sexuella tjänst åt honom.

Den döde är ett osannolikt offer. Tyst och tillbakadragen enligt de övriga anställda på hotellet. En ensling som gärna höll sig i sitt rum i källaren. En udda person förvisso, men vem skulle vilja döda honom?

Så uppdagas att den döde var en rikskänd gossopran som barn. Ända tills han abrupt hamnade i målbrottet mitt under en konsert, vilket skämde ut honom totalt, en ohjälplig fadäs som hans största pådrivare fadern, aldrig förlät. Men ändå – vem vill döda en före detta känd gossopran?

Samtidigt har Erlendur sitt eget tomma privatliv att genomlida, och som de flesta ensamma är julen sällan en munter tilldragelse. Han bestämmer sig helt sonika för att stanna på hotellet, som gäst. Inte för att han därigenom kommer ifrån sin dotter, som envisas med att komma och hälsa på honom, oftast oanmäld, även där, och ställa sina jobbiga frågor om varför och vad. Frågor som behöver ställas och kanske besvaras.

Omdöme: Jag tycker om Indriđasons deckare. Egentligen vet jag inte exakt vad det är som tilltalar mig så, men det är kanske något med det isländska klimatet, bisterheten och kylan. Och sen att Erlendur inte är alls är överdrivet präktig eller nedgången, utan helt enkelt en rätt vanlig man, som har gjort fel fast han ville göra rätt, och som inte har några bra svar på varför. Och jag gillar språket på något vis, och jag gillar berättelserna och det sätt Indriđason bygger upp dem på. Det är gott deckarbyggeri och jag är fullt nöjd som läsare. Och snart får jag läsa nästa också och det ser jag fram emot.

301 sidor
Utgivningsår: 2002
Originaltitel: Röddin
Översättning: Ylva Hellerud

Serie: Erlendur del 3

juli 31, 2006 - Posted by | Betyg 4, Deckare |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

