Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Bananflugornas herre av Fredrik Eklund

Fredrik bor i Stockholm och känner sig rätt ensam. Han är framgångsrik egen företagare. Har haft det väl förspänt vad gäller bakgrund, utbildning och karriär. Men han är homosexuell och finner varken kärlek eller hemvist i Stockholm. Han känner sig som en outsider och osedd, fruktansvärt osedd. Han längtar så efter att någon ska på rätt sätt uppskatta hans vältränade kropp och se att han är en fin och värd att älska. Men ingen ser.

Så får han plötsligt ett mail. Någon har sett honom och frågar om han funderat på att göra porrfilm någon gång. Det har han väl inte, men plötsligt är tanken planterad och han känner en nyfikenhet och drivkraft att verkligen göra det. De lovar honom guld och gröna skogar, han ska åka över till USA, skriva kontrakt med en agentur, spela in film, posera och bli gayporr-stjärna. Kanske kommer han också att träffa sin stora idol.

Omdöme: Jag vet inte riktigt vad jag väntat mig men inte var det det här. Det här var riktigt bra. Eklund har ett språk och en nerv som fångade mig direkt. Som liksom kittlade och lockade till vidare läsning. Det är en text som är mjuk och ömsint mitt i allt det hårda och nakna, en text där liknelser och metaforer känns som skimrande pärlor där de dyker upp.

Jag unnar alla en läsning av Eklunds självbiografiska känslomässiga resa mot bekräftelse och självuppfyllelse.

152 sidor

Utgivningsår: 2005

februari 4, 2006 - Posted by | Betyg 5, Extraordinär, Självbiografiskt, Vanlig roman |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

