Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson

Efter att ha flytt Sverige för en period bestämmer sig Lisbet Salander för att komma hem till Stockholm igen. Hon köper sig en lägenhet som hon inrättar sig i, men hon kontaktar inte någon. Allra minst Mikael Blomkvist. Hon inser att hon inte kan sluta älska honom när hon är i hans närhet och att älska någon gör alltför ont för att Lisbet ska utsätta sig för det.

Mikael Blomkvist å sin sida är nu igång igen med sin grävande journalistik i tidskriften Millennium. Nu är han på gång med ett uttömmande reportage om trafficking, och har två journalister, ett gift par, på tråden. Så hittas journalisterna mördade och det visar sig att Lisbet Salander kan kopplas till platsen.

Mikael tänker inte rädas och fortsätter traffickinggrävandet och där dyker ett namn upp vid ett flertal gånger, Sala, men vad Mikael inte vet är att Sala har sin egen vendetta med Lisbet Salander.

Omdöme: Nu var det tyvärr väldigt länge sedan jag läste boken, när jag nu äntligen får tummen ur och sätter mig och skriver den här recensionen. Så ta min innehållsresumé med ett paket salt och läs istället boken för den är riktigt bra och fantastiskt spännande. Men du måste ha läst Män som hatar kvinnor först, annars blir det konstigt.

Jag tycker nog också att denna del två var bättre än ettan. Antagligen på grund av att Salander får större plats här och jag älskar Salander, jag beundrar henne och vill kanske vara som hon. Men ändå inte. Ser mycket fram emot nästa bok även om jag vet att den kommer att vara helt annorlunda.

Men du har väl inte missat att du måste läsa den här? Seså, marsch pannkaka! Bara att sätta igång.

631 sidor
Utgivningsår: 2006
Titel på det manus jag läste: HÄXAN SOM FANTISERADE OM EN BENSINDUNK OCH EN TÄNDSTICKA
Serie: Millennium del 2

december 30, 2005 - Posted by | Betyg 5, Deckare |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

