Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Herrgården av Anna-Karin Palm

De kommer genom skogen. Det är Ben, Alex, Juri och Leila och de är både utsvultna, utmattade och riktigt skitiga. Så plötsligt står huset där, eller hus och hus förresten, herrgården står där, mäktig och vacker och till synes övergiven. Så de går in, och tar för sig. När herrgårdens ägarinnan Marie von B kommer hem blir de självklart upptäckta, men inte utslängda som man kan vänta sig utan hon erbjuder dem att stanna hos henne, mot att de hjälper henne med hushållet, gården och dess sysslor, vilket de accepterar.

Ben börjar snart inse att allt inte står rätt till på herrgården. Vart tog Klein, gårdens rättare, vägen. Ligger han kanske gömd i den nedbrunna rättarbostaden? Och vad är det som Alex och Marie pratar så intensivt om. Vad är det Juri vill åka till närmaste stad för att kolla upp? Och varför måste de stanna på herrgården? Ben känner på sig att något kommer att hända som han inte vill vara med om. Kan de inte bara fortsätta gå, och gå därifrån?

Omdöme: Jag vet inte vad jag förväntade mig, men jag tror att jag väntade mig något mustigare än detta. Den kändes för tunn och historien lite för tunn den med. Det ville inte riktigt fånga mig och riktigt spännande och otäckt tycker jag nog inte att det blev, heller. Ändå har Palm en språkets gåva, något har hon och helt oävet var detta absolut inte, men långt, långt ifrån Målarens döttrar, enligt min åsikt.

Läs den gärna om du vill. Det är ändå en läsupplevelse av en av Sveriges bästa författare, tyvärr rätt ojämn och sparsmakad i sin produktion.

198 sidor
Utgivningsår: 2005

september 23, 2005 - Posted by | Betyg 3, Vanlig roman |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

