Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Änglar av Marian Keyes

Maggie Walsh har alltid varit den duktiga och präktiga flickan som gör allting rätt. Men efter några år med Garv känner hon att de motgångar som borde stärkt deras relation snarare drev dem ifrån varandra. Nog fick hon den dagen när hon förstod att Garv träffade en annan kvinna, den dagen när Garv försade sig på grund av en påse med chokladpraliner.

Som kvinnor i sina bästa år har en tendens att göra, flyr hon hem till föräldrahemmets trygga famn, bara det att ingen förstår henne. Har hon verkligen lämnat sin man? Har duktiga Maggie lämnat hemska Garv? Familjen vet inte vad de ska tro och är knappast den trygga famn Maggie hoppades på. Så hon tar helt sonika och nappar på ett av de erbjudanden hon får och åker till sin väninna Emily som bor i Los Angeles.

När Maggie väl kommer till LA inser hon att det lyxliv hon förutsatte att Emily levde, i sin roll som manusförfattarinna i Hollywood, blott är en chimär. Emily är ett nervvrak över att hon inte får något manus antaget och ett nervvrak om hon råkar få ett manus antaget. Knappt alls har hon någon energi kvar åt att trösta och gulla med Maggie. Snart blir Maggie indragen i Emilys kretsar och manusförfattande. I Emilys kärleksliv och bland hennes vänner. Knappt har Maggie kommit ur askan förrän hon inser att hon har hamnat mitt i värsta brasan.

Omdöme: Riktigt rolig tycker jag att Keyes är. Hon skriver träffsäkert och med en humor som jag verkligen uppskattar. Inte sällan skrattade jag högt åt dråpliga passager, repliker och situationer. Nu var det länge sedan jag läste något av Keyes så jag kan inte riktigt jämföra med det andra men nog tycker jag absolut att detta håller måttet. En riktigt bra Keyes kort och gott. Läs den.

419 sidor
Utgivningsår: 2002
Originaltitel: Angels
Översättning: Ylva Stålmarck

juli 13, 2005 - Posted by | Betyg 4, Chicklit |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

