Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith

Mma Ramotswe är en ovanlig kvinna. När hennes far dog och efterlämnade en icke obetydlig boskapshjord i synnerligen god välmåga, sålde hon rubbet och köpte sig ett litet hus och startade en detektivbyrå. En sådan saknas verkligen i Botswana enligt hennes mening och hon är väl så god som någon annan för detta yrke.

Hon är rädd att inte få några uppdrag men det är helt obefogat. Snart har ryktet spritt sig och hon uppmärksammas i tidningar och radio. Kunderna strömmar till i en lagom ström. Hon får undersöka allt från äkta mäns försvinnanden, till vad rika mäns döttrar gör efter skolan när de borde komma hem istället. Allt hanterar Mma Ramotswe med den största diskretion och med sin kvinnliga känsla för stil och finess.

Omdöme: Den har ju varit väldigt upphausad denna bok, och jag tycker nog att den till viss del uppfyller de förväntningar på originalitet i kombination med västtillvändhet som jag förväntade mig av den. Fel blir det nog, om man som läsare har en förväntan om en traditionell deckare, för det är just det man inte får. Istället får man en räcka av små historier som har detektivbyrån och Mma Ramotswe som gemensam nämnare. Och det är lite småmysigt och trivsamt att följa Mma Ramotswe i hennes framgång och misslyckanden, i sorg och kärlek.

Så jag tycker nog att den uppmärksamhet boken fått är befogad. Samtidigt kan jag förstå dem som blivit besvikna på den. Den kan vara långt ifrån det man förväntat sig. Och det kan vara mycket bättre men ibland blir besvikelsen för stor.

Jag tycker dock att den var läsvärd och mysig. Feel-good-litteratur har någon skrivit på omslaget och det stämmer rätt väl tycker jag. Jag ska försöka få systrar och mor att läsa den nu på semestern, för den är rätt puttrig att läsa, och så lång tid tar den verkligen inte. Och det är värt besväret.

235 sidor
Utgivningsår: 1998
Originaltitel: The No. 1 Ladies’ Detective Agency
Översättning: Peder Carlsson

juli 11, 2005 - Posted by | Betyg 3, Deckare, Extraordinär |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

