Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Skuggorna och regnet av Håkan Nesser

Efter att Viktors far slagit ihjäl sin hustru kommer Viktor som åttaåring till familjen Mörtberg för att bo där. Han är jämngammal med David, de går i samma klass och kommer snart rätt bra överens. Men det är något speciellt med Viktor. Han är ett matematiskt geni och sjunger psalmer baklänges på roliga timmen. Så när han är fjorton år ska han, inför sin klass, visa lösningen på Fermats problem men en olycka inträffar och han ramlar ut genom ett fönster i klassrummet. Han blir rätt illa skadad, överlever men säger inte ett ord efter det.

Efter olyckan är det inte detsamma längre. David och Viktor glider isär och Viktor skaffar sig vänner som alla är mer eller mindre eljest. Sju år senare blir Viktor efterlyst som misstänkt för mordet på sin flickvän Sara. Nu, ytterligare trettio år senare, får David ett brev från sin syster Maria som säger att Viktor setts i bygden igen, och hon ber honom komma hem.

David reser hem, konfronteras med sin systers tragiska liv, och finner bit på bit av det pussel som i trettio år gäckat både honom, bygdens människor och polisen.

Omdöme: Hade jag för höga förväntningar? Tyckte aldrig att jag fångades av denna bok. Jag ville så gärna, jag tycker så mycket om Håkan Nesser, men det lyckades inte i denna bok. Det blev aldrig så där riktigt, riktigt bra som jag ville att det skulle bli.

Kanske kommer ändå bokens gestalter att följa med mig ett litet tag, men så stort intryck gjorde de faktiskt inte. Det är klart att det var bra, riktigt trevlig läsning, men inte så bra som jag hoppades och förväntade mig. Men Nesser har talang och vet att bygga upp en historia väl, så läs den gärna, för det är den värd.

456 sidor
Utgivningsår: 2004

juni 12, 2005 - Posted by | Betyg 3, Deckare |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

