Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Under lysande måne av Lian Hearn

Takeo och Kaede har återförenats och vigts. Nu tänker de tillsammans kräva sina respektiva rättmätiga arv. Takeo är Shigerus rättmätige arvinge och Kaede har egendomarna i Murayama att utkräva. De ställer in sig på massivt motstånd. De vet att Takeos farbröder inte tänker ge honom det som är hans, utan strid. De vet också att det finns andra aspiranter till arvet i Murayama. Dessutom har de Arai, som härskar över stora angränsande områden, att bekymra sig för. De vet att han avskyr Takeo och inte skulle dra sig för att döda honom om han fick chansen. Som om det inte vore nog med detta, är Takeo hett villebråd för Släktet, som mer än gärna vill se den unge odågan död.

De ger sig ut på sitt korståg och anar föga vilken typ av svårigheter de ska möte. Men inte heller vilken typ av hjälp de kommer att få på sin väg.

Omdöme: På något vis gick luften ur denna historia när Takeo och Kaede förenats. Jag tappade helt lusten att fortsätta läsa, och den tappade lusten fortsatte att skina med sin frånvaro boken igenom. Jag återfick den aldrig helt, även om boken till viss del lyckades dra mig in i handlingen igen. Men jag önskade mest att den skulle ta slut någon gång. Att man skulle komma till det slut som man visste skulle vara där. Frågan var bara hur man skulle komma dit. Andra säger att de tyckte att tredje delen var minst lika spännande som de tidigare två, så kanske är det bara jag.

Men som helhet tycker jag att serien är läsvärd, trots att språket lämnar en del att önska ibland. Det är inte god litteratur detta, det är underhållning, men å andra sidan riktigt god sådan.

364 sidor
Utgivningsår: 2003
Originaltitel: Brilliance of the Moon
Översättning: Anders Bellis
Serie: Klanen Otori del 3

maj 12, 2005 - Posted by | Betyg 3, Fantasy, Magi |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

