Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Big fish av Daniel Wallace

Den far som sällan var närvarande och aldrig riktigt någon god far, men alltid den spännande, uppfinningsrike, bereste och självsäkre charmören, ständigt med en god historia på lut, är nu döende. Sonen har hunnit bli stor och få distans till sin far, hunnit inse att få av historierna har någon verklighetsbakgrund och att alla hade ett syfte, antingen att sätta honom själv som historieberättare i centrum, eller berätta en spännande historia om honom själv.

Nu är han döende och sonen försöker desperat få se sin far som han är bakom den roliga historien eller den spännande berättelsen, men det är svårt, om inte omöjligt.

Omdöme: Hade rätt svårt att få kläm på denna bok, vad syftet egentligen var med den och alla dess fantastiska och otroliga men osammanhängande berättelser. Och det tog ett tag, nästan ända till slutet innan jag förstod, eller åtminstone fick stöd för en tolkning som förklarade det hela. Och då blev den rätt bra, men dessförinnan var det mest förvirrande och rätt irriterande.

Vet inte om jag rekommenderar den vidare… Nu läste jag den för att jag rätt snart ska se filmen och då jag hade boken hemma tyckte jag att jag nog borde läst den innan, vilket jag ännu inte ångrar men om den är så bra att jag tycker att andra ska läsa den är en fråga som jag inte vet om jag kan besvara med ett ja.

180 sidor
Utgivningsår: 1998

februari 12, 2005 - Posted by | Betyg 3, Ovanlig roman |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

