Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

I stadshusets skugga av Margareta Grape

En invandrare hittas mördad vid Engelbrektstatyn utanför Stadshuset i Stockholm. Han heter Ricardo Contreras och är långt ifrån vilken invandrare som helst. Ricardo var politiskt aktiv i frågor kring integrering men långt ifrån älskad av alla i sitt eget läger. För att inte tala om vad motståndarlägret tyckte om honom.

Charlotta Isaksson var däremot en god vän till Ricardo och kände honom redan innan han kom till Sverige. Men hon inser snart att hon långt ifrån hade reda på allt han företog sig, när Anna, även hon vän till Ricardo, kontaktar Charlotta och ber henne att använda sina kontakter för att försöka ta reda på vad Ricardo tagit reda på i ett fall som han jobbade på när han mördades. Charlotta tvekar och vill inte riktigt. Hon anser att det kan vara farligt och att det faktiskt är polisens sak, inte hennes, sen må Ricardo ha varit hur nära vän som helst.

Så mördas ännu en politiskt aktiv person, på samma professionella sätt, alldeles i närheten av Stadshuset. Hon tillhörde förvisso Ricardos totala motståndare politiskt och de rykten som gått om att mordet på Ricardo varit rasistiskt får nu i en svårförutsägbar vändning nytt bränsle av det nya mordet. Stockholmsnatten i City är turbulent av våldsamma sammandrabbningar mellan invandrare och nationaldemokrater.

Samtidigt pågår en utförsäljning av de kommunala tillgångarna. Först i tur står Stockholms hamnar och nu störs försäljningen av våldsamheterna efter morden. Men försäljningen verkar av någon anledning brådska något oerhört och pressas fram utan hänsyn till politisk griftefrid och respekt. Så åker Charlotta till Nederländerna för att rent fysiskt följa i Ricardos fotspår. Helt oväntat leder de henne mot den forcerade försäljningen av hamnarna.

Omdöme: Inte alldeles bra, men heller inte alldeles oäven för att vara en debutroman. Jag störde mig bitvis på skruttig dialog och oförmåga att avsluta kapitel innan de börjar gå på total tomgång. Korrekturfel känns också hafsigt. Jag vet inte heller vad jag gillar att handlingen var förlagd till en ospecificerad framtid. Förvisso ger det författarinnan en möjlighet till större frihet och också en möjlighet att vara politiskt kritisk på ett annat sätt, hon tar sig på detta vis friheten att kunna peka på en möjlig utveckling från dagsläget, och farorna med den. Och kanske blev det bra. Jag tycker nog tyvärr att tidsplaceringen hade kunnat signalerats bättre. Till slut blev jag tvungen att läsa på baksidan för att förstå att den var placerad i framtid för tydligare än så framgick det inte i texten. Kanske missade jag signalen, men i så fall behöver den absolut vara tydligare.

Jag hade förvisso inte helt tråkigt när jag läste denna bok. Och kanske var det bra att hjältinnorna inte hann fram före polisen för i så fall hade det nog blivit för mycket. I stället fick boken nu en något mer rimlig avslutning, och kanske även mer verklig, för i verkliga livet är sällan den vanliga människan så mycket hjälte som våra romaner vill låta påskina. Kanske är det inte så konstigt att jag inte sett något mer från denna författare. Jag vet inte om jag skulle vara alltför pigg på att läsa det heller om jag fick tag på det. Inte på ett bra tag i alla fall.

277 sidor Utgivningsår: 1999

februari 3, 2005 - Posted by | Betyg 2, Deckare |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

