Boktoka

En blogg om läsning – min läsning

Patient 67 av Dennis Lehane

Teddy Daniels får i uppdrag att åka ut till fängelseön Shutter Island för att utreda en rymning som en kvinnlig fånge lyckats utföra. Med sig har han Chuck, en annan polis, inte så mycket för hjälp utan för att han fått order uppifrån om att inte åka till Shutter Island ensam. Shutter Island är nämligen inte ett vanligt fängelse, utan ett kombinerat mentalsjukhus och fängelse för de allra värst mentalt sjuka och farliga fångarna. Hit kommer kanske inte de ondaste människorna, men de mest oberäkneliga.

Nu har en kvinna lyckats rymma dessutom, från detta välbevakade fort som ligger på denna karga ö i ensamt majestät, med höga tjocka murar och fler vårdare än intagna. Hur kunde detta ske?

Teddy och Chuck börjar utredningen men stöter snart på patrull. Det är uppenbart att fängelseledningen inte på något sätt tänker underlätta utredningen genom att dela med sig av sina arkiv och akter. Själva rymningen är också så otrolig att Teddy undrar hur det egentligen står till. Han får så mycket motstridiga signaler och hintar från både anställda och intagna att han snart inte vet vad han ska tro. Och Teddy börjar så sakteliga ana att de rykten han hört om kirurgiska experiment på oregerliga fångar på Shutten Island, kanske trots allt har någon sanning i sig.

Samtidigt blir det allt mer uppenbart att Teddys motiv till att göra denna utredning är långt ifrån opersonliga. Vad har han egentligen för koppling till Andrew Laeddis, som han hoppas finna intagen på ön? Kan det vara Andrew som är den patient som omnämns som patient 67?

Omdöme: Enkelt och okomplicerat språk. Handlingen drivs framåt och intrigen är välsnickrad. Spänningen ökar successivt och man rycks absolut med. En bra bok så långt.

Sen upplösningen. Ju mer jag funderar på den, desto mer stör den mig. Dels för att jag inte är säker på vad jag tolkar in i den, dels för att jag tycker att den är orimlig. Kan inte förstå hur någon skulle kunna säga att det är realistiskt på något sätt, den lösning på gåtan som Lehane erbjuder. Men kanske ska jag inte hänga upp mig på det, utan i ställer glädjas åt en välsnickrad thriller och att det finns fler att hämta av denna författare.

Rekommenderas? Jag tror det, men på något sätt hade jag ändå förväntat mig mer. Något ännu bättre, något ännu mer engagerande, något som jag inte ställde mig skeptisk till när det väl var slut.

407 sidor
Utgivningsår: 2003
Originaltitel: Shutter Island
Översättning: Ulf Gyllenhak

november 17, 2004 - Posted by | Betyg 3, Thriller |

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

